CHDR: een actuele online campagne

Klant

Het Centre for Human Drug Research (CHDR) dat geneesmiddelenonderzoek doet vanuit hun onderzoekscentrum in Leiden.

Vraag

Voor veel bedrijven brengen de lockdowns uitdagingen met zich mee. Zo ook voor het CHDR dat doorlopend proefpersonen voor nodig heeft. Het CHDR merkte dat mensen zich door de lockdowns voorzichtiger opstelden bij de beslissing om deel te nemen aan geneesmiddelenonderzoek. Terwijl het juist een kans was dat veel mensen door het wegvallen van verplichtingen en activiteiten meer tijd hadden om deel te nemen.

Strategie Bengelmedia

Juist in de corona-periode konden mensen makkelijker meedoen aan een onderzoek, werken of studeren in het onderzoekscentrum en tegelijkertijd een bijdrage leveren aan iets moois waar ze ook nog een vergoeding voor ontvangen. Daar moesten we op inspelen. Dit hebben wij gerealiseerd door online-advertenties te ontwerpen voor een ‘Even niet?’ campagne. We wilden hiermee de doelgroep aanspreken met situaties die bij hen van toepassing waren. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Even niet naar de sportschool?’, ‘Even niet naar de kroeg?’ of ‘Even niet naar de uni?’ – Doe mee aan geneesmiddelenonderzoek.’ We hebben ervoor gekozen om meer dynamiek te creëren in de advertenties d.m.v. een GIF. Een GIF, oftewel graphic interchange format, is een korte video van afbeeldingen, zonder audio. Gifs kunnen erg krachtig zijn voor online campagnes, omdat bewegende content meer opvalt en daardoor beter op geklikt wordt.

De kanalen die wij voor deze campagnes hebben ingezet zijn Facebook, Instagram inclusief Stories, en Google Ads. Waarbij vooral de advertenties in Instagram Stories erg goede resultaten lieten zien. De campagnes hebben meerdere maanden gelopen waarbij we tussentijds steeds weer aanpassingen hebben gedaan in tekst en foto’s om de campagne te vernieuwen en de Click Through Rate hoog te houden.

210106_CHDR_Even_niet_Afweersysteem_Insta_1080x1920_1b
210318_CHDR_Even_niet_4-studies_Insta_1080x1920_GIF_b

Resultaat

Met deze campagne hebben we in een lastige periode toch een hogere CTR kunnen behalen vergeleken met andere campagnes. De actuele boodschap sprak dus blijkbaar aan. Zo hebben we in een tijd waarin het lastig was om proefpersonen te werven toch voor voldoende aanmeldingen kunnen zorgen om de onderzoeken door te laten gaan.

Zoek jij ook een concept dat inspeelt op de actualiteit voor jouw online campagnes?

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases