Campagne voor de kampioen

Bengelmedia_ajax_tram1

Klant

De supportersvereniging van Ajax

Vraag

De supportersvereniging wilde het kampioenschap van Ajax aangrijpen voor een campagne om nieuwe leden te werven. Hiervoor zochten ze een creatieve maar ook goede media-aanpak en een bureau dat ook het design van de advertenties kon doen. Dat we bij Bengelmedia Ajax een warm hart toedragen is geen geheim, dus deze campagne wilden we heel graag voor onze rekening nemen.

Strategie Bengelmedia

Een groot deel van de Ajaxfans komt uit Amsterdam en omgeving. De campagne moest dus een lokale focus hebben. Maar de club heeft supporters in het hele land dus er moest zeker ook een landelijk aspect aan de campagne toegevoegd worden. En er was dus een wens om eens andere media dan gebruikelijk in te zetten. De supportersvereniging heeft aparte onderdelen per leeftijdscategorie. Ajax Life voor volwassenen, Ajax Jonge Schare voor jongeren en de Ajax Kids Club voor kinderen. Alle drie de doelgroepen moesten in deze campagne aangesproken worden, waarbij we ons voor de Kids Club uiteraard op ouders hebben gericht.

Dé blikvanger van deze campagne was een geheel bestickerde tram die meerdere weken op verschillende routes door Amsterdam heeft gereden. Het design hebben we in nauw overleg met de Supportersvereniging Ajax gemaakt, waarbij drie delen van de tram gebruikt zijn om de drie onderdelen van de vereniging te laten zien. Wat ook opviel was de straatgrafitti op diverse plekken in de stad. Dit wordt gedaan door met een hogedrukspuit en een sjabloon een deel van de stoep schoon te spuiten.

Bengelmedia_Ajax_tram2
Bengelmedia_Ajax_metro
Bengelmedia_Ajax_grafitti
Bengelmedia_Ajax_social

Voor een groot bereik in de stad hebben we dit aangevuld met digitale abri’s op de metrostations van Amsterdam. Om ook in andere delen van het land supporters te bereiken, hebben we gelijktijdig een campagne op Instagram en Facebook laten lopen waarbij we onderscheid maakten tussen volwassenen en ouders met kinderen, allemaal met een interesse in Ajax. Tot slot voegden we zoals bij veel campagnes een retargetting component toe. Bezoekers van de website kregen nogmaals een advertentie te zien waarin ze erop attent werden gemaakt dat nieuwe leden een gesigneerd shirt konden winnen.

Resultaat

De supportersvereniging heeft veel positieve reacties op de tram gekregen en aan het einde van de campagne was het ledenaantal flink gegroeid.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases