Branding campagnes Benriach en Jura

Klant

Sales agency A Brand New Day (ABND) met de Schotse whisky-merken Benriach en Jura.

Vraag

ABND legt regelmatig leuke aanvragen voor diverse drankmerken bij ons neer. De vraag voor de whisky-merken Benriach en Jura was erg vergelijkbaar. Beide zijn relatief onbekende merken op de Nederlandse markt dus het doel was om de naamsbekendheid te laten groeien. Bij Benriach ging dit samen met de lancering van een nieuwe merkuitstraling. Jura had juist als subdoelstelling om het verhaal achter de whisky, over het eiland Jura, te vertellen.

Benriach_media_inkoop
Jura_marketingcampagne

Strategie Bengelmedia

Het vergroten van naamsbekendheid is op vele manieren en met diverse media te bereiken. Het was al wel duidelijk dat we gezien de doelgroep van beide merken, mannelijke millennials, zouden gaan voor een online campagne, maar dan nog zijn er vele opties. Daarom hebben we enkele scenario’s met combinaties van media uitgewerkt die ABND met de merkeigenaar in Engeland kon bespreken. In die scenario’s hadden we ook het verwachte bereik van de campagne gepresenteerd.

Omdat het doel van beide campagnes was om de naamsbekendheid te vergroten, voldeden alle scenario’s aan de eisen dat we een groot bereik moesten realiseren, via diverse kanalen zodat we meerdere contactmomenten met de doelgroep zouden realiseren. In overleg met de klant kozen we voor Benriach uiteindelijk voor een combinatie van social media advertising op Facebook en Instagram, video advertising op het online netwerk van Talpa en de inzet van influencers. In de diverse advertenties en video’s kon de nieuwe merkuitstraling visueel goed gepresenteerd worden.

Voor Jura werd een scenario gekozen met social media advertising, rich media display advertising op het AdAlliance-netwerk, outstream video advertising en YouTube advertising. Vooral in video kan goed een merkverhaal verteld worden en voor rich media display advertising kozen we daarom voor een bannerformaat met meerdere slides om ook het verhaal kwijt te kunnen. Daarnaast is de campagne gecombineerd met marktonderzoek om de effecten van de campagne op de naamsbekendheid te meten. De Jura campagne bestond uit twee campagneperiodes. Voorafgaand aan de campagne (een nulmeting), na de eerste en na de tweede periode is een panel met de kenmerken van de campagnedoelgroep een vragenlijst voorgelegd om de naamsbekendheid en het merkimago te meten.

Resultaat

De Benriach campagne heeft ruim 3,5 miljoen impressies gegenereerd en de sales component van de campagne bracht ook veel verkeer naar de website van Gall&Gall. De Jura campagne heeft ruim 11 miljoen impressies gegenereerd en de naamsbekendheid is met 2% gestegen.

Wil je dat we voor jou ook enkele scenario’s uitwerken voor je media-campagne?

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Inschrijven

Even contacten

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Inschrijven

Even contacten

Bekijk meer werk:

  • Slim werk
  • Mooi werk