NIEUWS! Verlaag je bouncepercentage met de tips van marketingbureau Bengelmedia!

Bezoekers die na binnenkomst gelijk weer de website verlaten, zijn een gemiste kans. Spreekt de website niet genoeg aan? Moet de website te lang laden? Sluit de informatie niet genoeg aan op de behoefte van de bezoeker? Er zijn verschillende factoren die voor een hoog bouncepercentage kunnen zorgen.

Het bouncepercentage is het percentage van bezoekers die na de landingspagina de pagina wegklikken. Dit percentage staat in verhouding tot het totaal aantal bezoekers. Met behulp van een stappenplan gecombineerd met handige voorbeelden vertelt Online marketingbureau Bengelmedia hoe je het bouncepercentage van je website kunt verlagen.

 1. Zorg voor een duidelijk doelen plaats goede call to actions
Als bezoeker van een website wil je zo snel mogelijk je doel bereiken. Seth Godin, internet marketing goeroe, stelt:

“A web site visitor is a lot like a monkey looking for one thing: a banana. If that banana isn’t easy to see and easy to get, your visitor is gone with a quick click on the ‘Back’ button.”

Welke vervolgstappen moeten we nu nemen om te bereiken waarvoor ze zijn gekomen? 

Zorg dat het doel van elke pagina duidelijk is zoals bijvoorbeeld verkopen of informeren. Laat de bezoekers duidelijk weten waar ze aan toe zijn. Godin adviseert om per pagina een doel te hanteren en deze perfect duidelijk te krijgen. Als een doel overkomt met behoefte van de bezoeker is er een match. Zorg dat er altijd één call-to-action leidend is.

Het is natuurlijk geen probleem om meerdere call-to-actions te hebben op een pagina. Alleen zorg ervoor dat er in één leidend is zodat de bezoekers door de bomen het bos niet meer zien en het niet meer duidelijk is waar die daadwerkelijke pagina nou om draait. Probeer er tot slot voor te zorgen dat de call-to-action-tekst uitnodigend is en een werkwoord bevat, om bezoekers aan te zetten tot actie. De tekst ‘Meld je nu aan’ bevat een werkwoord en een mate van urgentie, ‘Klik hier’ niet.

2. Onderzoek het gebruik van (eventueel aanwezige) pop-ups
Online marketingbureau Bengelmedia merkt dat pop-ups steeds meer worden gebruikt op websites. Een pop-up kan de conversie verhogen maar kan juist ook weer de bezoekers wegjagen. De vraag is dan nog of een pop-up een daadwerkelijk een meerwaarde is. De meningen zijn sterk verdeeld over het gebruik van pop-ups. Het kan de bezoeker direct afleiden met het gene waar hij/zij mee bezig was maar kan de gebruiker ook weer helpen bij zoeken naar de juiste pagina.

De juiste timing is ook lastig af te stemmen want die ligt bij elke bezoeker anders. Niet iedere bezoeker wil op het zelfde moment overgaan tot actie en met een pop-up word je gedwongen om direct over te gaan op actie.

Maak je al pop-ups of wil je er mee gaan beginnen? Test dan of je conversie hoger of lager ligt bij een pop-up en probeer andere voordelen en nadelen tegen elkaar op te wegen.

Als je besluit gebruik te maken van een pop-up, zorg er dan voor dat het een duidelijke call-to-action button bevat. Vermeld enkele voordelen in de tekst en bied altijd de gelegenheid om weg te klikken met een kruisje.

Online marketing popup
Geef de popup een duidelijke CTA en een kruisje om weg te klikken.

3. Verminder de laadtijd van je website
Doet je website er langer dan 4 seconden over om te laden? Dan is het volgens een recent onderzoek van Kissmetrics haast onmogelijk om een laag bouncepercentage te genereren. Uit hun onderzoek bleek dat het bouncepercentage met 25% toeneemt als een website langer laadt dan 4 seconden. Uit dat zelfde onderzoek bleek dat mobiele gebruikers wel iets langer willen wachten, 30% van de respondentenwacht 6 tot 10 seconden voordat ze de website wegklikken. Mobiele surfers zijn dus makkelijker als het om wachten gaat. Dit komt omdat de meeste respondenten verwachten dat hun telefoon er langer over doet om te laden ten op zichte van hun pc.

Uit een onderzoek van Google gepubliceerd in The New York Times aan het begin van 2012 bleek ook dat iedere milliseconde telt. Uit dat onderzoek kwam onder naar voren dat klanten een website minder vaak bezoeken als deze minder snel dan 250 milliseconde laadt ten op zichte van een directe concurrent.

Online marketing Google analytics LaadtijdZorg er voor dat de website niet langer dan 4 seconden nodig heeft om te laden

4. Maak je website toegankelijk voor mobiele apparaten
Het mobiel zoekverkeer stijgt en zal Vermoedelijk de komende jaren alleen maar verder stijgen. Uit recentelijk onderzoek van CBS, in samenwerking met Eurostat, heeft de smartphone ondertussen de latop verdrongen als apparaat voor mobiel internet. Uit een ander onderzoek van het CBs blijkt dat zes op de tien internetters mobiel online gaan. Daarom adviseert online marketingbureau Bengelmedia om er voor te zorgen dat je website perfect toegankelijk en navigeerbaar is via een mobiel apparaat.

Gebruikersgemak staat centraal bij de mobiele versie. Over het algemeen is de mobiele desktopversie slecht leesbaar en navigeerbaar op een smartphone. Dit zorgt er voor dat de bezoeker op zoek gaat naar een concurrent. Er zijn manieren om een website perfect weer te geven op mobiele apparaten. Zo kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor een applicatie, afzonderlijke mobiele website of een responsive design.

Wees selectief naar de informatie die je weergeeft op een mobiel apparaat en gebruik uitsluitend functionele content. Zorg er in ieder geval voor dat belangrijke informatie zoals relevante, call-to-action buttons en contactgegevens zichtbaar zijn. En houd altijd je gebruikers in de gaten hoe ze bewegen op de platformen. Zorg er dus voor dat je website op ieder mobiel apparaat perfect wordt weer gegeven.

5. Gebruik de 404-pagina op een slimme manier
De 404-pagina, die irritante pagina die wordt weer gegeven wanneer een bezoeker een niet bestaande websitepagina probeert te vinden. Na het zien van deze pagina klikken de meeste bezoekers gelijk weg. Maar online marketingbureau Bengelmedia adviseert om deze pagina om te zetten naar een handige verwijs en zoek pagina en dan kan het ook nog eens veranderen in een een groot voordeel.
Als online marketingbureau raden wij je aan om een goede service te verlenen op deze pagina. Zorg bijvoorbeeld dat er een zoekbalk aanwezig is en handige verwijspagina’s zoals de klantenservice en de meest populaire pagina’s van de site. Gelijk naar de homepage redirecten raden wij niet aan omdat de klant daar hoogstwaarschijnlijk al geweest is.

404 paginaEen custom 404 pagina zorgt voor een lager bouncepercentage

6. Zorg voor kwalitatieve en duidelijke content.
Als de bezoeker eenmaal zo ver is dat hij/zij heeft besloten om toch een kijkje op je website te nemen, jaag ze dan niet weg met saaie lange teksten, maar zorg er voor dat je aansprakelijke content op de website hebt staan zodat de aandacht wordt getrokken. Maak duidelijk waarom ze bij jou het product moeten kopen en/of waarom jouw product dan wel zo goed is. Je kunt het AIDA-model toepassen bij het schrijven deze tekst.

Trek de aandacht met een uitnodigende titel en introductie, daarmee zorg je er voor dat de bezoeker gaat lezen. Vertel daarna enkele voordelen van de organisatie of het product. Zorg er voor dat je een verlangen creëert naar jouw product. Doe dit bijvoorbeeld met Super actie en/of een goede garantie. Maak een overzichtelijke site met veel titels en een duidelijke alinea-indeling. Zorg er tot slot voor dat het product makkelijk te bestellen is. En als de bezoekers niet het product kunnen bestellen op de website zorg dat je dan duidelijk aangeeft waar ze het wel kunnen kopen.

7. Zorg ervoor dat je website op alle browsers beschikbaar is.
Er is een grote kans dat jouw website niet op elke browser even goed draait. Zorg er daarom voor dat je website goed werkt op verschillende websites. Via Google Analytics kun je bekijken via welke browsers je bezoekers het meeste je site bezoeken. Zorg er ten minste voor dat je website goed draait op die browsers.

8. Vervang de externe links voor interne links op je website.
Het gebruik van externe links zorgt voor een goede navigatie op je website maar verhoogt hoogstwaarschijnlijk ook je bouncepercentage. Heb je bijvoorbeeld een link staan op je website van een merk en is die pagina toevallig ook de landingspagina? Dan zorgt dat er voor dat de klant direct weg is van je website. Een beter idee is om voor elke externe link een aparte pagina te maken op je website en er met interne links naar te linken. Wat ook weer voor een betere vindbaarheid in Google zorgt.

9. Zorg voor een zoekfunctie op de website
Niet alle bezoekers vinden meteen naar waar ze op zoek zijn. En daarom geef je een bezoeker zo veel meer gebruikersgemak als je een goede zoekfunctie op je site hebt staan. Zo kan een bezoeker gelijk zoeken naar het gene waar hij of zij op zoek naar is, in plaats van het afstruinen van heel de website. In dat geval zorgt zo’n zoekfunctie er voor dat bezoekers de minimale moeite hoeven te nemen en daarom niet direct wegklikken.

Online marketing Zoekfunctie Bengelmedia

Een zoekfunctie is gebruiksvriendelijk voor de bezoeker

Onlinemarketing bureau Bengelmedia adviseert je tot slot regelmatig te controleren of het bouncepercentage daalt en dat het niet meer gaat stijgen. Deze analyse kun je uitvoeren met bijvoorbeeld Google Analytics. Houd dit regelmatig bij!

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases