Marktonderzoek voor Het Actiefonds
Bij Bengelmedia hebben we veel marketingkennis en ervaring in huis waardoor we weten wat wel en niet werkt. Toch bepalen we nog liever op basis van data hoe we het beste de doelstellingen kunnen behalen. Daarom starten we met name bij grote projecten het liefst met het laten uitvoeren van marktonderzoek.
Een tijdje geleden werden we door Het Actiefonds benaderd met een leuke probleemstelling. Het Actiefonds is een Nederlands fonds waarmee sociale bewegingen en actiegroepen wereldwijd gesteund worden. Ze hebben alleen te maken met een vergrijzende achterban en willen daarom nieuwe doelgroepen aanspreken. Alleen hoe ga je bepalen wie die nieuwe doelgroepen zijn en hoe je hen moet benaderen?
Om die vragen te beantwoorden hebben we besloten marktonderzoek te doen. Met een extern onderzoekbureau hebben we een onderzoek opgezet om onder andere de bekendheid van Het Actiefonds en de bereidheid om te doneren in kaart te brengen. De vragenlijst hebben we samen met Het Actiefonds opgesteld en is ook afgenomen onder de bestaande achterban om overeenkomsten en verschillen met de potentiele doelgroep te checken. Het externe onderzoek is afgenomen onder een representatieve steekproef voor heel Nederland.
Met de uitkomsten van het onderzoek hebben we allereerst de nieuwe positionering nog beter kunnen schrijven. Daarnaast weten we nu heel goed welke groepen mensen potentieel geïnteresseerd zijn om aan het Actiefonds te doneren en wat daarin hun overwegingen zijn. Die overwegingen kunnen we meenemen in onze boodschap. Bijvoorbeeld in advertenties voor een social media campagne. Die campagne kunnen we nu targeten op de juiste doelgroep.
Ook geïnteresseerd in een gedegen marktonderzoek om jouw marketing door data te onderbouwen? Neem dan contact met ons op.
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.