Hot Flexitarian Summer met Quorn

QuornxBengelmedia

Klant

Quorn is een van de eerste merken vleesvervangers in Nederland. Ze zetten zich in voor een duurzame wereld met hun vlees-vrije producten en sporen iedereen aan hun vleesconsumptie te reduceren.

Vraag

De vraag naar vleesvervangers is in de afgelopen jaren gestegen en daarbij ook de opkomst van verschillende merken met vleesvervangers. Quorn is met de komst van deze vele alternatieven op de achtergrond geraakt en is niet meer zo bekend als voorheen. Daarom wilden ze met een online zomercampagne meer buzz om het merk creëren en de naamsbekendheid vergroten. Bengelmedia kreeg de taak om hier mee aan de slag te gaan.

Strategie Bengelmedia

De campagne is gericht op iedereen die openstaat om vleesvervangers te eten. Daarbij ligt de focus op mannen en vrouwen tussen de 18 en 45 jaar. Met deze campagne wilden we met een relatief laag budget veel impact maken. Het grootste deel van deze doelgroep is veel aanwezig op social media, social media is dé manier om veel mensen te bereiken. Daarom hebben we gekozen om opvallende short video content te maken. Short video content is met de alsmaar stijgende populariteit van TikTok en Instagram Reels bijna onmisbaar geworden. Als merk moet je daarop aanhaken. Daarom hebben we, naast de al bestaande Quorn Instagram pagina, een TikTok pagina opgezet waarop we de content hebben gedeeld, zo bouwde we meteen een online portfolio van het merk. De aandachtsspanne van de doelgroep wordt steeds korter, wat betekent hoe korter de video, hoe beter. Short video content is een nieuwe vorm van marketing waarbij het niet draait om het alsmaar pushen van het merk, daar knappen mensen namelijk snel op af waardoor ze de video zullen wegklikken. Het is juist belangrijk dat de video’s authentiek en entertainend zijn. De content moet zowel organisch als betaald goede resultaten opleveren. Om te zorgen voor meer bereik hebben we ervoor gekozen om influencers en creators in te zetten. Met deze aspecten hebben we een campagne opgezet.

Met deze campagne wilden we het echte zomergevoel overbrengen. Een trend die jaarlijks terugkeert op social media is de Hot boy/Hot girl summer, waarbij het draait om het vinden van liefde en avontuur. Voor sommigen is dit de motivatie om te werken aan hun gezondheids- en fitnessdoelen. Met Quorn haakte we hierop in met de Hot Flexitarian Summer, waarbij we mensen inspireren om bewuste keuzes te maken voor hun lichaam, maar ook voor de wereld. De producten van Quorn zitten vol proteïne en zijn een verstandige vervanger voor vlees. Doordat de producten ook nog eens plantaardig zijn, is het ook nog eens een milieubewuste keuze. Quorn promoot bewustwording van voedingskeuzes en moedigt consumenten aan om flexitarisch te zijn, in plaats van volledig vegetarisch te worden. Om de doelgroep aan te moedigen om dit zomerseizoen bewust en verantwoord te eten, draaide deze campagne om het informeren van de voordelen van de Quorn producten en ze te laten ervaren hoe lekker deze producten zijn.

De campagne bestond uit twee fases. In de eerste fase draaide het om gerechten inspiratie. We hebben in deze fase samengewerkt met diverse content creators en influencers die affiniteit hebben met kookvideo’s of een gezonde leefstijl. Naast dat we 3 video’s met Claudia (beafitmom) hebben geproduceerd, hebben we bij de andere video’s de creators zelf de creatieve vrijheid gegeven om een video te maken die aansluit bij hun volgers. In de video’s gaan de creators aan de slag in de keuken met de Quorn producten om te laten zien hoe divers deze gebruikt kunnen worden. Het resultaat gaat van een Koreaanse bowl tot Antilliaanse saté. Tegelijktijdig werd er in de video’s verteld over alle voordelen van het gebruiken van de vleesvervangers van Quorn. Zo zijn de video’s niet alleen een bron van inspiratie maar ook informatief.

QuornxBengelmedia

In de eerste fase hebben we heel veel informatie over Quorn geladen. Wat we hier hebben geleerd is dat bij te veel informatie de doelgroep sneller afhaakt. Daarom zijn we in de tweede fase nog meer op het entertainment aspect gaan zitten. Dit hebben we gedaan met de ‘Quorn Sandwich battles’. In 6 video’s namen verschillende duo’s het tegen elkaar op om de lekkerste Quorn sandwich te bouwen. Dit uiteraard op een zonnige zomerse plek. De video’s spelen heel erg in op de trends van TikTok door bepaalde geluiden en edit stijlen te gebruiken. Dit moest ervoor zorgen dat de content ook organisch veel mensen aantrok. Kortom, met deze video’s laten we zien hoe lekker een vega sandwich kan zijn met de producten van Quorn en is het ook nog eens leuk om naar te kijken.

Resultaat

Het resultaat was een campagne vol inspiratie voor heerlijke gerechten en leuke energievolle video’s. We hebben de doelgroep meer verteld over de voordelen van Quorn en laten zien hoe divers je de producten kan gebruiken. Deze nieuwe strategie met short video content is (afhankelijk van de doelgroep) inmiddels bijna onmisbaar in een social media strategie. Het is een mooie start voor Quorn om op voort te borduren.

Wil jij ook short video content inzetten voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op!

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases