Herpositionering van dropmerk MEENK

Dropmerk MEENK van het familiebedrijf Van Vliet is een oer-Hollands dropmerk van hoge kwaliteit. Maar zo stond het nog niet in de markt bekend. Daarom kregen wij de vraag om een onderscheidende positie in de markt te creëren.

Bengelmedia jouw strategie laten bepalen?

Neem contact op met Gradus Groothengel
Bel 020 79 88 723 of mail gradus@bengelmedia.nl

Strategie Bengelmedia

Om een onderscheidende positie te creëren binnen een verzadigde markt heeft Bengelmedia gekozen voor een herpositionering van het merk “MEENK”. De huidige uitstraling van MEENK was naar onze mening goed. Echter, is het de beleving achter het merk MEENK waar we meer winst konden behalen. MEENK dient een product te worden om “te geven”, om “jezelf of een ander mee te verwennen”. Deze positie moest Van Vliet claimen en de boodschap moest met duidelijke en gerichte uitingen gecommuniceerd worden. Via deze weg kwamen wij op de pay-off “MEENK het lekkerste dropje om te geven”.

Vervolgens was het zaak om deze boodschap op een passende manier over te brengen. Zo hebben we ‘cadeauverpakkingen’ ontwikkeld om daadwerkelijk een “geefmoment” te creëren. Er bestaan 5 varianten gevuld met de heerlijke MEENK dropjes. Maar met de feestdagen voor de deur zagen we kans voor nog een extra cadeau. De MEENK dropproeverij. Deze luxe verpakking is gevuld met 8 verschillende soorten drop, perfect voor de feestdagen!

Het verhaal en de boodschap wilden we op een passende en visuele manier overbrengen. We hebben een brandmovie gemaakt zodat de herpositionering en pay-off extra kracht kreeg. Op de nieuwe labels en verpakkingen staat een QR-code die leidt naar de website waar de brandmovie getoond wordt. De website van MEENK is ook in een volledig nieuw jasje gestoken. Men kan hier nu het assortiment, het verhaal en de brandmovie vinden. Dit is ook een belangrijk kanaal waar geïnteresseerde winkeliers zich kunnen aanmelden om de nieuwe verpakkingen toe te voegen aan het assortiment.

Om de lancering van de verpakkingen bij de klanten te introduceren zijn er cadeauverpakkingen verstuurd naar 1000 huidige en potentiële klanten. Zo hebben de vaste klanten van MEENK het eerste cadeautje al ontvangen. Om de zichtbaarheid in de winkels te verhogen hebben we POS materiaal ontwikkeld in de vorm van posters, raamstickers, wobblers, schapstroken en kopkaarten. Daarnaast hebben we voor het salesteam een digitale salesbrochure ontwikkeld die door gebruik van een tablet of computer makkelijk gepresenteerd kan worden. Dit is een ondersteunende manier om op interactieve wijze het merk en lancering van de cadeauverpakkingen aan prospects te presenteren.

Met het najaar als de ultieme tijd voor “geefmomenten” pakken we groots uit met een eindejaarscampagne. Op onlinegebied werken we samen met relevante influencers die goed bij de identiteit van de herpositionering van MEENK passen. Dit vullen we aan met adverteren op de onlinekanalen van MEENK en op het DPG netwerk. Offline is MEENK sterk vertegenwoordigd in de LINDA en zal MEENK verder een plek krijgen op de shoppingpagina’s van diverse bladen zoals Marie Claire, &C, Delicious, Nouveau, Foodies, Kek Mama, Saar Magazine, Magazine 100% NL en Elsevier.

Resultaat

MEENK is nu het lekkerste dropje om te geven dankzij de zorgvuldig ontwikkelde strategie. Deze beleving wordt dankzij alle middelen, zowel online als offline, uitgedragen.