NIEUWS! Haal meer rendement uit jouw online banner!

{gallery}intro haal meer rendement uit jouw online banner{/gallery} Er zijn verschillende manieren om online marketing in te zetten. Eén van de meest bekende online advertentie mogelijkheden is online bannering. Een bannercampagne kan in verschillende soorten en maten ingezet worden. In dit artikel legt online marketing bureau Bengelmedia uit hoe een online bannercampagne wordt gestart.

Stappen voorafgaand aan de campagne
Voordat een bannercampagne gestart wordt zijn er een aantal stappen die doorlopen moeten worden.

• Doelgroep bepaling: voor de start van de campagne wordt de doelgroep bepaald. Hierbij kan gesegmenteerd worden op verschillende factoren, zoals: leeftijd, geslacht en inkomen.

• Bepaling kanaal: nadat de doelgroep bepaald is kunnen de kanalen gekozen worden. Er zijn verschillende soorten kanalen die ingezet kunnen worden, zoals de zakelijke, financiële of toeristische branche. Het kanaal dat uiteindelijk gekozen wordt is afhankelijk van de gekozen doelgroep en waar deze zich bevindt.

• Aankoop: nadat de keuze voor het kanaal is gemaakt wordt de campagne gestart. De banners worden vaak ingekocht via een AdExchange netwerk op basis van RTB (Real Time Bidding). Hierbij komen alle advertentieruimtes die niet zijn opgekocht in een systeem terecht. Via een automatische bieding worden de ruimtes op verschillende websites ingekocht. De maximale hoogte van het bod kan zelf worden bepaald, hierbij geldt hoe hoger het bod hoe meer kans om de bieding te winnen. Dit maakt het mogelijk om tegen relatief lage prijzen op A-websites te adverteren.

Bannercampagne marketing bureau Bengelmedia

Hoe werkt een banner?
Wanneer op de banner wordt geklikt komt de persoon op de bijbehorende landingspagina terecht. Er kan zelf bepaald worden op welke pagina de persoon belandt. Het is aan te raden om een speciale actiepagina te maken voor de actiemarketing campagne. Het is belangrijk dat de boodschap in de banner afgestemd is op de landingspagina. In het artikel over landingspagina’s kan hier meer over gelezen worden.

Als de persoon op de landingspagina terecht is gekomen kan hij direct een aankoop doen of de pagina verlaten zonder aankoop. Als de pagina is verlaten zonder aankoop kan de advertentie nogmaals vertoond worden op een pagina van derden door middel van retargeting (zie kopje ‘retargeting’).

Bannercampagnes
Er zijn verschillende soorten van bannering mogelijk. Het doel van de campagne bepaalt welke soort campagne het best gekozen kan worden. Hieronder worden de verschillende manieren van bannering uitgelegd.

CPM
CPM staat voor Cost Per Mille, bij deze vorm van bannering wordt afgerekend op basis van kosten per 1.000 views. Bij de inzet van CPM is het doel van de campagne om zoveel mogelijk vertoningen te krijgen. Dit wordt voornamelijk ingezet voor branding campagnes omdat het bereik hoog is.

CPC
CPC staat voor Cost Per Click. Bij deze manier van bannering wordt er betaald voor elke klik. Het voordeel van betalen per klik is dat de advertentie door meerdere mensen gezien wordt en dat er alleen betaald wordt als er ook daadwerkelijk op de banner geklikt is. Deze vorm van bannering is voornamelijk geschikt voor het verkopen van een product of dienst.

CPA
CPA staat voor Cost Per Action. Dit houdt in dat er alleen betaald wordt bij een aankoop. Het voordeel van CPA is dat de banner en de website door meerdere mensen gezien wordt maar dat er alleen betaald wordt als er ook daadwerkelijk wat verkocht is. Hierdoor worden direct de advertentie kosten terug verdiend. Een CPA campagne wordt ingezet om de verkopen te stimuleren.

Contextual targeting
Bij contextual targeting wordt er geadverteerd op specifieke zoekwoorden. Hierbij wordt een aantal zoekwoorden gekozen waar het product op gevonden moet worden, als deze zoekterm wordt ingetikt komt de advertentie in beeld. Zo komt de banner terecht bij mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Contextual targeting kan ook fout uitpakken, zoals in het voorbeeld: Turkish Airlines maakt reclame over een reis van Amsterdam naar Tokyo bij een video van de kernramp van Fukushima. Hieronder staan twee voorbeelden van contextual targeting.

Marketing bureau Bengelmedia contextual targeting

Retargeting
Retargeting houdt in dat een banner wordt vertoond op pagina’s van derden als de persoon jouw website eerder heeft bezocht. Bij deze manier van bannering wordt vaak afgerekend per 1.000 views. Zoals in het stappenplan hieronder te zien is, komt alleen de persoon die de pagina heeft verlaten zonder aankoop in de retargeting pool terecht. De persoon die direct een aankoop heeft gedaan zal niet in deze pool terecht komen.

Retargeting marketing bureau Bengelmedia

High impact banners
Banners komen voor in allerlei soorten en maten. Met behulp van de afbeeldingen hieronder zal online marketingbureau Bengelmedia laten zien welke verschillende formaten high impact banners er ingezet kunnen worden.High impact bannersConclusie
Er zijn verschillende manieren om een bannercampagne te voeren. De doelgroep en de doelstelling zijn de basis voor de marketingcampagne en het type banner. Hulp nodig bij jouw bannercampagne? Neem contact met ons op! Online marketing bureau Bengelmedia is gespecialiseerd in het ontwikkelen en inzetten van succesvolle bannercampagnes.

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Inschrijven

Even contacten

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Inschrijven

Even contacten

Bekijk meer werk:

  • Nieuw werk
  • Mooi werk