NIEUWS! Creëer belevenis rond je merk!

{gallery}intro creeer belevenis rond je merk{/gallery}

Om als adverteerder op te vallen is het belangrijk om inventief te zijn. Naast traditionele reclame kan het ook heel interessant zijn om de consument belevenis mee te geven; belevenismarketing dus. Je bouwt als het ware een wereld rondom het product of de dienst die je als bedrijf aanbiedt. Dit zorgt vaak voor free publicity en hoeft geen hoge kosten met zich mee te brengen. Er is zoveel informatie om te verwerken voor consumenten, waardoor het creëren van belevenis en interactie kan zorgen voor onderscheiding.

Hoewel je bij de inzet van meer traditionele instrumenten misschien exacter het effect kunt meten, kun je met belevenismarketing veel aandacht genereren en opvallen in de massa. Het geeft je product of dienst een extra dimensie en zorgt ervoor dat je je merk echt tot leven brengt. De consument wil namelijk meer dan alleen een product. Door een belevenis te creëren, creëer je meerwaarde voor de consument en benadruk je de emotionele aspecten van je merk. De consument wordt aangesproken op gevoel. Dit zorgt voor een diepere betekenis en voor een persoonlijkere band met je doelgroep.

Een aantal voorbeelden van grote namen die aan belevenismarketing doen zijn Heineken, Nike en Red Bull, met bijvoorbeeld grote evenementen. Maar het hoeft natuurlijk niet meteen zo groot. Denk bijvoorbeeld ook aan lokale of landelijke sponsoring of aan het deelnemen aan een beurs of evenement. Zorg er hierbij voor dat je authentiek en overtuigend een verhaal vertelt waarin mensen zichzelf kunnen herkennen. Creëer een sfeer die past bij je merk en bij je doelgroep. Er ontstaat een emotionele band tussen consument en merk door je doelgroep op een creatieve wijze in aanraking te brengen met je product of dienst.

Belevenismarketing

Deelname aan evenementen, beurzen en tentoonstellingen is een interessant marketingcommunicatie-instrument waarbij natuurlijk ook andere instrumenten en media een rol spelen. Beurzen vormen één van de oudste marketingcommunicatie-instrumenten. Het is ontstaan vanuit de plaats waar goederen verhandeld worden en kopers en verkopers elkaar ontmoeten: de markt. Het persoonlijk contact is dan ook een groot voordeel van een beurs of evenement. Daarnaast ligt het initiatief bij de doelgroep. De doelgroep komt zelf naar het bedrijf toe. Een ander voordeel van een beurs of evenement is dat het de kans biedt voor het uitvoeren van marktonderzoek. De eerste reacties op een nieuw product bijvoorbeeld kunnen worden gepeild.

Belevernismarketing Ziezo beurs

Het doel van belevenismarketing is uiteindelijk een positievere houding van je doelgroep ten opzichte van je merk. Hierdoor groeit ook de affiniteit met je merk en zullen consumenten meer producten kopen en een positief gevoel behouden. Dit zorgt ervoor dat de consument uiteindelijk zelfs meer wil betalen voor hetzelfde product of dezelfde dienst. Denk bijvoorbeeld aan Nike. Wanneer iemand Nike schoenen draagt zal hij waarschijnlijk deze keuze verantwoorden door de goede kwaliteit en het uiterlijk van de schoen te benadrukken. Echter zijn er natuurlijk ook genoeg andere merken die goede en mooie schoenen aanbieden. Onbewust spelen de belevenis en emotie die bij het merk komen kijken mee in het maken van een keuze door de consument!

Marketing bureau Amsterdam

Conclusie
Belevenismarketing creëert meerwaarde. Door de emotionele aspecten van je merk te benadrukken en voor de mogelijkheid tot interactie met de consument te zorgen ontstaat een persoonlijkere band met je doelgroep. Uiteindelijk zal een positievere houding tegenover je merk ontstaan! Meer weten? Neem dan contact op met marketingbureau Bengelmedia.

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases