NIEUWS! Atlas van Facebook!

Je hebt het misschien al ergens gelezen of gehoord: Facebook heeft vorige week de “herlancering” van het advertentieplatform Atlas aangekondigd. Facebook heeft in februari 2013 Atlas voor nog geen 100 miljoen gekocht van Microsoft. Microsoft heeft Atlas ontwikkeld maar hier verder niet meer veel mee gedaan, de afgelopen jaren stond de ontwikkeling van dit advertentieplatform stil. Facebook besloot dit platform te kopen en het vanaf de grond af opnieuw te ontwikkelen. Nu blijkt de ontwikkeling zo ver af te zijn dat Atlas gepubliceerd en gebruikt kan worden.

Cookies

Tot nu toe werken alle advertentieplatformen op basis van cookies. Cookies worden via een site op de browser van de persoon die de website bezoekt geplaatst. Hierdoor kan deze gebruiker binnen dezelfde browser gevolgd worden en kunnen er toepasselijke advertenties geplaatst worden.

Er zitten echter enkele nadelen aan het gebruik van cookies: Cookies kunnen geen personen tracken, zij worden namelijk gekoppeld aan device en browser en niet aan personen. Hierdoor kun jij niet gevolgd worden wanneer jij eerst op je laptop een website bekijkt en daarna met je mobiel op internet gaat. Ook kunnen reclameboodschappen naar de verkeerde mensen gericht worden, die wel toevallig gebruik maken van hetzelfde apparaat met dezelfde browser. Bijvoorbeeld wanneer jij eerst iets opzoekt op je desktop en even later je vriendin de zelfde desktop gebruikt om iets anders op te zoeken. Het zou dan zo maar kunnen zijn dat je vriendin reclameboodschappen te zien krijgt die voor jou bedoeld zijn.

De oplossing van Atlas

Atlas heeft hier de oplossing voor, door gebruik te maken van Facebook-account is het mogelijk mensen te volgen wanneer zij switchen van apparaat. Wanneer jij inlogt op Facebook wordt jouw account direct gekoppeld aan het apparaat en de browser die je gebruikt om Facebook te bezoeken. Omdat veel mensen Facebook gebruiken op verschillende apparaten is het dus ook mogelijk om verschillende apparaten aan een Facebook-account te koppelen. Hierdoor wordt het voor Atlas mogelijk om dezelfde persoon op verschillende apparaten te benaderen.

Al met al zorgt Atlas van Facebook er dus voor dat boodschappen nog gerichter geplaatst kan worden waardoor er een effectievere marketing ontstaat en waardoor budgets nog beter gespendeerd kunnen worden.

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases