Klant
Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH), het kennis en vaardigheden instituut voor de horeca.
Vraag
SVH wilde na een zeer lastige corona-periode een positief geluid laten horen over het werken in de horeca. Met een publiekscampagne wilden ze zo veel mogelijk huidige en toekomstige medewerkers enthousiast maken voor het werken in de horeca. Voor deze campagne moest een concept ontwikkeld worden in woord en beeld. Dit concept moest vervolgens toegepast worden op diverse middelen voor online en offline communicatie.
Strategie Bengelmedia
In overleg met de klant kwamen we al snel tot de boodschap ‘Ga voor gaaf, ga voor de horeca!’. Alles aan de horeca is namelijk gaaf. Gave drankjes en gerechten, gave locaties en gave functies, om maar een paar aspecten te noemen. Die gave functies moesten ook in het beeld centraal komen te staan. De campagne was vooral gericht op jonge mensen dus de beelden moesten bij deze doelgroep aanspreken. Daarnaast moest ook de diversiteit aan functies goed naar voren komen. Bekijk de uitingen op deze pagina en bepaal zelf of dit is gelukt.
Het campagneconcept bestond uit de centrale boodschap en enkele hoofdbeelden. Maar in de campagne zouden diverse media ingezet worden. We zorgen en daarom altijd voor dat een concept voor diverse vormen van media geschikt is.
Om met een relatief laag budget een groot bereik te realiseren wilden we content maken die mensen zelf konden gebruiken om de campagne te steunen en delen. Zo heeft SVH bijvoorbeeld veel bekende koks in hun netwerk. Zij hoefden alleen maar een geschikte foto aan te leveren die wij konden invoegen in het campagnebeeld. Op deze manier is de ‘Ga voor gaaf’ campagne door bekende chefs als Ron Blauw en Joris Bijdendijk gedeeld op social media. Om iedere Nederlander de kans te geven onderdeel van de campagne te worden, hebben we ook een interactief filter ontwikkeld voor Instagram Stories. Ook in dit filter kwamen de campagneboodschap en verschillende functies terug. Bekijk de video met chef Mounir Toub onderaan deze pagina om het filter in werking te zien.
Samen met SVH hebben we de campagne ook nog uitgerold naar een social advertising campagne, een online photobooth voor een evenement en een promo-pakket voor onderwijsinstellingen met o.a. posters, social afbeeldingen en GIF-stickers voor Whatsapp en Instagram.
Resultaat
Een opvallende campagne die gesteund is door heel veel professionals uit de horeca waaronder diverse bekende chef-koks. Hiermee hebben we zeer veel Nederlanders bereikt en een positief geluid laten horen in een voor de horeca moeilijke tijd.
Vragen over deze case?
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.