NIEUWS! Misverstanden met Google Analytics
{gallery}intro Misverstanden met Google Analytics{/gallery}
Google Analytics is een handige tool om inzicht te krijgen in wat er precies op je website gebeurt. Google Analytics is in 2005 gelanceerd en is uitgegroeid tot de populairste dienst om bezoek op je website te analyseren. Ondanks de vele mogelijkheden die het programma biedt, zijn er toch een aantal misverstanden betreft Google Analytics. Online marketingbureau Bengelmedia licht een aantal zaken toe.
Niet alle bezoek is te meten
Ten eerste kan Google Analytics niet al je siteverkeer meten. Google Analytics werkt namelijk op basis van JavaScript en cookies. Wanneer je bezoeker deze heeft uitgeschakeld of verwijderd, kan Google Analytics het siteverkeer niet meer correct meten. Ook kan het zijn dat het bijbehorende JavaScript verkeerd of niet op iedere pagina is geïmplementeerd. Wanneer het script niet op iedere pagina staat, dan is dit terug te zien in de statistieken. De eigen website staat dan vermeld onder de verwijzende websites. Gemiddeld 5 procent van je bezoekers is om deze redenen niet te meten.
Verschil in conversies
Daarnaast klopt het aantal conversies niet altijd. Per website zijn deze natuurlijk anders, maar voor bijvoorbeeld webwinkels wordt een bestelling vaak als conversie gezien. Het kan zijn dat het aantal bestellingen in Google Analytics niet overeen komt met het daadwerkelijke aantal bestellingen. Dit komt bijvoorbeeld doordat een bezoeker meerdere keren het gehele bestellingsproces doorloopt, kort achter elkaar. Er worden dan twee bestellingen geplaatst, maar Google Analytics rekent dit als één.
Bezoekers
Het aantal unieke bezoekers is niet altijd volledig uniek. Een bezoeker kan bijvoorbeeld op het werk alvast je website bezoeken, om vervolgens thuis op de tablet verder te kijken. Google Analytics ziet dit als twee unieke bezoekers, terwijl dit in werkelijkheid dezelfde bezoeker is. Ook wanneer een bezoeker cookies verwijdert of verschillende browsers gebruikt meet Google Analytics meerdere unieke bezoekers.
Ook de herkomst van je bezoekers komt niet altijd overeen met de werkelijkheid. Google Analytics gebruikt namelijk IP-adressen om de locatie van je bezoekers in kaart te brengen. Echter is die vertaling niet altijd waterdicht. Het blijkt dat Google Analytics in 66 procent van de bepaling van de locatie, de gemeente goed lokaliseert. Bij provincies is dit 77 procent. De waterdichtheid hangt af van de samenwerking tussen Google en de internetproviders die de lijsten met IP-adressen met bijbehorende locaties aanleveren.
Tijd op de pagina
Iets dat ook niet overeenkomt met de werkelijkheid, is de gemiddelde tijd op een pagina. Wanneer iemand bijvoorbeeld om 17:00:00 uur op pagina 1 komt en om 17:00:15 uur op pagina 2 komt, is de bezoektijd van de eerste pagina 15 seconden. Echter kan het zo zijn dat iemand geen tweede pagina bezoekt. Er is dan geen oproeptijdstip voor pagina 2. Zo kan Google Analytics de bezoektijd op pagina 1 niet berekenen. Hierdoor gaat de gemiddelde tijd op een pagina omlaag. Het is raadzaam om dan te kijken naar het uitstappercentage van de pagina. Hieraan is namelijk te zien hoe betrouwbaar de gemiddelde tijd op de pagina is. Wanneer bijvoorbeeld 15 procent uitstapt, was 15 procent van de bezoektijden niet te meten!
Google Adwords
Verder is Google Analytics te integreren met Google Adwords. Dat is natuurlijk handig, maar wanneer je de cijfers tussen de twee gaat vergelijken kan het zijn dat je een gat ontdekt. Het aantal clicks op een bepaalde campagne is in Google Adwords groter dan in Google Analytics. Google Adwords meet namelijk het aantal clicks dat is gedaan op advertenties van een campagne. Google Analytics meet het aantal keren dat een bepaalde pagina is opgeroepen vanuit een Google Adwords campagne. Hier komt het verschil in meetresultaten uit voort. Wanneer een pagina langzaam laadt, kan het zijn dat de bezoeker afhaakt voordat het Analyticsscript is verwerkt. Google Analytics telt dit bezoek niet. De click wordt wel geregistreerd in Google Analytics wanneer deze bezoeker op een Adwords-advertentie heeft geklikt.
Bouncepercentage
Dan is er nog het bouncepercentage. Dit is het percentage dat aangeeft hoeveel bezoekers op een bepaalde pagina binnenkomen en meteen de site weer verlaten. Ondanks dat een pagina veel bezocht is, kan een bouncepercentage oplopen tot honderd procent. Dit kan komen doordat een bezoeker de pagina niet bereikt via een interne link, maar via een externe bron. Wanneer de bezoeker dan vertrekt zonder andere pagina’s te bekijken, ontstaat er een bouncepercentage van honderd procent.
Verandering in URL
Denk ten slotte ook aan bijvoorbeeld je URL’s. De URL van een pagina kan natuurlijk veranderen. Wanneer belangrijke pagina’s ooit een andere URL hebben gekregen, let hier dan op wanneer je meet over een langere periode. Dit kan namelijk gevolgen hebben voor je rapportage en bijbehorende conclusies.
Conclusie
Google Analytics is een handige en zeer bruikbare dienst om te meten wat er nou precies op je website gebeurt. Het is niet voor niets uitgegroeid tot het populairste programma in zijn categorie. Staar je echter niet blind op de metingen, er zijn een aantal punten waarbij je iets verder moet kijken dan naar wat je op het eerste oog ziet. Meer weten over online marketing? Neem dan contact op met online marketingbureau Bengelmedia!
Bronnen:
Verduyn, M. Tien misverstanden met Google Analytics
Laterna.nl Google Analytics: wat kun je er allemaal mee meten?
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.