Relaunch Benriach Whisky
Benriach is een whisky uit het Schotse Speyside. Het merk was nog niet heel bekend op de Nederlandse markt en wilde internationaal een bredere doelgroep aanspreken en het marktaandeel vergroten. Mede daarom heeft Benriach een rebranding ondergaan. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe range premium whisky’s, een nieuwe premium verpakkingslijn en een nieuw communicatiethema. Om de relaunch zo succesvol mogelijk te maken en dit nieuws te delen met de consument, is er een campagne opgezet waarmee we enerzijds bouwen aan de brand awareness & story van het vernieuwde Benriach en anderzijds direct bij willen dragen aan sales door traffic te genereren naar Gall & Gall tijdens een belangrijke verkoopperiode.
We zijn eerst aan de slag gegaan met het uitwerken van een marketing & pr-strategie en doelgroep-analyse. Op basis hiervan hebben we vier verschillende scenario’s uitgewerkt waar Benriach uit kon kiezen. Alle scenario’s voldeden aan de eisen en doelstellingen, alleen de mix van media verschilde. Uiteindelijk is gekozen voor een combinatie van een online campagne, met influencer marketing en pr. Hiermee zouden we het meeste bereik realiseren, met een hoge contact frequentie (doelstelling: naamsbekendheid) en hadden we de beste kanalen om het verhaal goed naar voren te brengen (doelstelling: laden van het merk). Een campagne waarin marketing en pr de krachten kunnen bundelen en elkaar kunnen versterken. Door te zorgen voor een eenduidige boodschap in alle activiteiten, kunnen we een hoge contactfrequentie realiseren waardoor we in korte tijd een hoge naamsbekendheid op kunnen bouwen.
De brand awareness campagne bestaat uit een online video campagne op het Talpa Netwerk, social media advertising (Facebook, Instagram) een PR campagne en verschillende influencer samenwerkingen. Voor het selecteren van de influencers hebben we grondig onderzocht wie past bij de doelgroep, wie mooie en unieke content maakt en wie een goede match heeft met het merk. Uit de selectie zijn we uit eindelijk tot vijf influencers gekomen, waaronder Dudes of the Dam en Thomas Cox.Ze kregen een gaaf perspakket voor het ontwikkelen van de content en samen hebben we mooie contentplannen ontwikkeld die passen bij het merk. De posts en stories zijn verspreid over een periode van 6 weken, zodat we de hele campagne zichtbaarheid hebben. Het persbericht is uitgestuurd naar een grote lijst van lifestyle, mannen en whisky-media. Door 1-op-1 na te bellen en te pitchen hebben we mooie publicaties weten te realiseren in o.a. Mixed Grill, Ongewoonlekker, Mensgoodlife, Gentlemen’s Watch en nog veel meer.
Online hebben we dus gekozen voor een combinatie tussen social media advertising en het videonetwerk van Talpa. Dit netwerk heeft online een bekende programmering met onder andere video’s van de Champions Leaugue, de video content van Radio 538 en de YouTube kanalen Stuk TV en Gierige gasten. Op social media hebben we geadverteerd op Facebook en Instagram, uiteraard getarget op de mannelijke doelgroep. Op alle kanalen hebben we eerst een periode aan branding gedaan om de naamsbekendheid op te bouwen. Om vervolgens deze bekendheid te benutten en de doelgroep middels een kortingsactie van Gall & Gall aan te zetten tot aankoop van een heerlijke fles Benriach.
Een marketing- en/of pr-plan ontvangen voor jouw merk?
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.