Klant
Hospitality Heroes, een horeca-uitzendbureau actief in de regio’s Amsterdam en Utrecht.
Vraag
Hospitality Heroes gaf Bengelmedia als fullservice-marketingbureau de opdracht om een positionering en communicatieconcept te ontwikkelen en implementeren. Aansluitend wensten ze een strategisch en resultaatgericht mediaplan waarbij Bengelmedia ook verantwoordelijk zou worden voor de media-inkoop.
Strategie Bengelmedia
De markt van horeca-uitzendbureaus in de regio’s Amsterdam en Utrecht is vol en competitief. Er is veel concurrentie op het gebied van het vinden en binden van goed personeel. Het is bovendien een markt waarin veel bedrijven dezelfde waarden communiceren (persoonlijk, betrokken, ontzorgen). Een mooie uitdaging voor Bengelmedia dus om een onderscheidende en concurrerende positionering neer te zetten. Waarbij we ook rekening moesten houden met het feit dat deze positionering moest aanspreken bij twee verschillende doelgroepen: opdrachtgevers en uitzendkrachten. Twee doelgroepen met uiteenlopende wensen en belangen.
Na een brainstorm met het team van Hospitality Heroes werd het ons duidelijk dat gastvrijheid de belangrijkste eis is aan uitzendkrachten. Daarbovenop heeft elke werknemer een set aan echte horeca skills. Dat samen maakt een uniek karakter die een persoonlijke ervaring voor de gast creëert. Ieder binnen zijn eigen discipline binnen het horecabedrijf. Dat maakt hem/haar een ‘Hospitality Hero’. Deze Hero moest centraal komen te staan in het concept. Uitzendkrachten moeten een Hero willen zijn (‘Be a hero’) en opdrachtgevers hebben deze hero nodig (‘Need a hero?’). In de door Bengelmedia ontwikkelde creaties op deze pagina zie je deze elementen duidelijk terugkomen. Je ziet de verschillende disciplines binnen de horeca (o.a. kok en ober) en per karakter een set aan eigen skills.
De doelen voor het mediaplan waren het winnen van marktaandeel, een groter klantenbestand van opdrachtgevers en meer uitzendkrachten. Voor beide doelgroepen is een apart mediaplan ontwikkeld; één gericht op het werven van opdrachtgevers en één gericht op het werven van uitzendkrachten. We hebben het mediaconsumptiegedrag van beide groepen onderzocht en daar passende titels bij geselecteerd. Voor opdrachtgevers waren dat media zoals horecamagazine Entree, BNR-radio en sterk getargete campagnes via Google Ads en LinkedIn. Uitzendkrachten zijn met name te vinden onder studenten en dus kozen we voor onder andere Out Of Home rondom hogescholen en universiteiten, de bekende Boomerang kaarten en Facebook. Ons creatieve team kon aan de slag met alle uitingen waarin de ‘Heroes’ natuurlijk de hoofdrol spelen.
Resultaat
Met deze campagne wisten we in korte tijd succes te boeken. Hospitality Heroes heeft er mooie en grote klanten bij gekregen en ze nemen wekelijks 10 tot 20 nieuwe uitzendkrachten aan.
Ook interesse in een nieuwe positionering en communicatieconcept? Neem contact met ons op.
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.