Een krachtige huisstijl doorvoeren binnen je sociale mediakanalen ontbreekt vaak bij veel bedrijven. Zo ook bij het Centre for Human Drug Research (CHDR), dat geneesmiddelenonderzoek uitvoert via de website Proefpersoon.nl.
Door een gebrek aan voldoende en aansprekende foto’s, moesten we veel met stockafbeeldingen werken. Hierdoor waren de sociale uitingen van het CHDR niet herkenbaar en hadden geen uniforme stijl. Dit betekende ook dat zij zich niet goed konden onderscheiden van concurrenten op social media. Om deze reden hebben wij een huisstijl speciaal voor social media ontwikkeld. We vonden het hierbij belangrijk om enkele storylines in gedachten te houden waar we over kunnen posten: het onderzoekscentrum, quotes, ervaringen, feitjes en weetjes en nieuwe onderzoeken.
Er zijn meerdere redenen waarom een goede huisstijl doorvoeren binnen je sociale mediakanalen belangrijk is:
Ten eerste wordt er op deze manier consistentie gecreëerd tussen je posts. Nieuwe volgers komen vaak op je Instagram pagina d.m.v. losse afbeeldingen. Als ze dan op jouw pagina belanden zien ze als eerste jouw feed, waardoor zij een eerste indruk van jouw bedrijf krijgen. Hierin moet gelijk duidelijk worden wat voor soort content jij post en het moet er natuurlijk aantrekkelijk uit zien. Bij het CHDR hebben we consistentie gecreëerd d.m.v. verschillende templates. De templates sluiten goed bij elkaar aan en de boodschap is direct duidelijk.
Consistentie is niet alleen belangrijk binnen de uitingen van je post, maar ook in de frequentie van posten. Als je met de regelmaat niks van jezelf laat horen, zal je volgers kwijtraken. Maar het tegenovergestelde, namelijk je tijdlijn iedere dag vol plaatsen om maar aanwezig te zijn is ook niet meer van deze tijd. Zoek hier dus een mooie tussenweg in.
Ten tweede kan je, door het ontwikkelen van je eigen huisstijl, jezelf goed onderscheiden ten opzichte van concurrenten. Volgers die jouw content voorbij zien komen, zullen gemakkelijker opmerken dat dit van jouw bedrijf is. Buiten onze gemaakte templates voor het CHDR, hebben we daarom ook een unieke ‘mascotte’ gecreëerd, die belangrijke informatie, feitjes en weetjes zal delen.
Ten derde is waarde toevoegen ontzettend belangrijk. Content is koning, mits het juist wordt toegepast. Tijdens het posten is het altijd belangrijk om jezelf de vraag te stellen: ‘Waarom zou iemand deze foto liken, delen of überhaupt lezen?’ Zorgen dat je in je post waarde toevoegt is een ‘must’ om geen volgers te verliezen. Bij het CHDR voegen we waarde toe door de kennis te delen over geneesmiddelenonderzoek in de afbeeldingen en captions (de tekst bij de afbeelding). We willen mensen een zo goed mogelijk beeld geven van het werk dat het CHDR doet, en niet alleen focussen op het werven van proefpersonen.
Tot slot kunnen hashtags een goede toevoeging zijn om je bereik te vergroten. We hebben hiervoor dan ook een hashtagonderzoek verricht. Ook hierbij geldt weer dat klakkeloos hashtags plaatsen geen zin heeft. Er moet structuur in zitten. Hashtags bestaan namelijk uit verschillende groottes. Je hebt kleine hashtags, middelgrote en grote hashtags op basis van hoe vaak ze gebruikt worden. Door eerst goed te scoren bij de kleine hashtags, kun je geleidelijk omhoogklimmen bij de grotere. Gebruik dus hashtags met verschillende groottes.
Wij verwachten dat het aantal volgers door de nieuwe huisstijl gaat toenemen, wat uiteindelijk ook tot een stijging zal leiden in het aantal aanmeldingen van proefpersonen. Wil jij ook je huisstijl doorvoeren op je social mediakanalen?
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.