Wat de e-boer niet kent….
Als full service marketingbureau werken we al bijna 10 jaar met klanten van allerlei kennisniveaus op het gebied van online marketing.
Onze klanten zijn vaak in de eerste plaats ondernemer en nemen ons in de arm om ze te ondersteunen bij hun (online-)marketing. Meestal zijn ze erg ‘street-smart’ en weten ze echt heel goed wat wel en wat niet werkt voor hun merk, product of dienst.
Dat maakt het voor ons soms lastig, maar in ieder geval interessant, om ze te adviseren. We proberen namelijk altijd zo dicht mogelijk bij de kern van hun business en hun doelgroep te komen, maar komen regelmatig tot andere inzichten en strategieën dan ze gewend zijn. Dus moeten we ze elke keer weer overtuigen.
De trend dat men zelf makkelijk online marketing in kan zetten blijkt interessant voor onze manier van werken. Een Facebook advertentiecampagne is eigenlijk zo opgezet, een LinkedIn sponsored content post zorgt direct voor een specifiek bereik en met een € 75 voucher van AdWords heb je meteen echte prospects op je website. De vraag rijst steeds vaker of online marketing nog wel alleen voor professionals is.
Wat we echter niet moeten vergeten is dat er ontzettend veel aantoonbare toegevoegde waarde zit in een professioneel team dat een campagne opzet en optimaliseert. Een goede campagne wordt handmatig geoptimaliseerd op basis van data die de algoritmes van de verschillende platforms aanbieden en vergt veel aandacht. We werken op ‘bekende’ platforms als Google en Facebook maar we moeten ook een goede afweging maken wanneer we deze inzetten in combinatie met, of in plaats van, de professionele Ad Exchanges.
Om de gigantische bulk aan informatie die de platforms beschikbaar maken te funnelen naar een slimme, commercieel succesvolle, campagne is een vak. Onze online marketeers zijn dan ook dagelijks bezig om zich verder te bekwamen in zowel de technische als de marketingkant.
Ik ben persoonlijk een groot voorstander van betrokkenheid van klanten als het gaat om online marketing. De laatste jaren zijn er namelijk zoveel on-transparante e-kwakzalvers aan het werk geweest die hun best hebben gedaan om het mysterie van online marketing zo ingewikkeld mogelijk te maken. De discussie is veel waardevoller als de klant ook inhoudelijk een gevoel heeft bij wat wij doen. Zo streven we ernaar onze rapportages zowel ‘data-rijk’ als behapbaar en leesbaar te maken.
Wil je eens met mij en/of onze online marketeers om tafel om jouw kennis te testen en te vergroten? De koffie staat klaar!
David de Smit
Mede-eigenaar Bengelmedia en PRESSURE
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.