UIT DE STUDIO: html5 en Google Display Network

291015 Bengelmedia HTML5 banners FacebookDe uitdaging van html5 en Google Display Network

Met de overgang van de verschillende browsers van Flash naar HTML5 voor display campagnes is in marketingland wereldwijd een stille paniek uitgebroken. Waar iedereen de transitie al jaren aan zag komen leek men toch verrast toen in de zomer van 2015 Flash op zwart ging.

 

Adobe Edge?

In de wereld van games, apps en mobile advertising is HTML5 al aan de orde van de dag en is Adobe Edge niet meer weg te denken uit het technisch pallet. Bij de producenten van online banners ligt dat anders. Er is grote twijfel over welke software het beste aansluiten bij de cross-platform eisen die publishers en Google Display Network (GDN) aan HTML5 banners stellen.

 

GWD

Google accepteerde tot verkort enkel banners die ontwikkeld waren in Google Web Designer (GWD), een gratis programma (alleen beschikbaar in BETA!!) met beperkte opties voor animaties. Opvallend omdat Google tot dan toe voorloper was en Flash banners in GDN automatisch omzette in HTML5. Banners gemaakt in GWD zijn dan ook niet compatible met veel andere platforms.

 

Google Display Network & Adobe Edge

De consensus in de industrie is dat Adobe Edge de toekomst heeft en de grootste kans maakt om de standaard in HTML5 te worden, in ieder geval voor display bannering. Groot nieuws en opluchting dus toen GDN aankondigde om het platform open te stellen voor banners die in Adobe Edge zijn ontwikkeld. Ware het niet dat er nogal veel haken en ogen zitten aan het laden van Adobe Edge HTML5 banners in GDN.

Vooral externe calls naar third and fourth parties vormen hierin een probleem. Sterker nog, GDN accepteert een link naar “zijn eigen” Google Fonts niet eens zonder dat banners kans lopen om te worden afgewezen. Reden dus voor noodgrepen en fixes waardoor de opties van HTML5 in GDN wel erg beperkt worden. Zelfs Google support kan geen goede antwoorden geven op vragen die hier bij ontstaan en verwijzen naar GWD.

 

SWIFFY

Veel bureaus hebben de laatste maanden vertrouwd op de Swiffy’s van de wereld voor het omzetten van Flash naar html5 maar cross-platform en zeker de verschillende internationale standaarden daarin. Een noodgreep helaas die een beperking in de creatief en dus het resultaat van campagnes als gevolg kan hebben.

 

Ja, dat kan!

Ik zou dit artikel niet schrijven als we hier geen oplossing voor gevonden hebben en nu een goede workflow hebben ontwikkeld om banners in Adobe Edge zowel in GDN als andere platforms te laten draaien. Op ontelbaar veel fora kom je de vraag tegen of dit mogelijk is en we kunnen dit eindelijk met een volmondig “JA, DAT KAN” beantwoorden.
En daarmee zijn we er ook in één keer in geslaagd om het “full potential” van creatieve en resultaatgerichte HTML5 display banners te behalen. Laten we er voor zorgen dat de techniek weer in dienst gaat staan van creatieve en resultaatgericht campagnes.

 

Neem contact met ons op!

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases