Tune in: digitale radio biedt volop nieuwe kansen voor adverteerders

Digitale radio (DAB+) is sterk in opmars, er zijn inmiddels al 60 digitale radiostations in Nederland. Digitale radio verzendt in tegenstelling tot FM radio niet via de gebruikelijke analoge golven, maar via digitale signalen die veel nieuwe mogelijkheden bieden met betrekking tot het zenden van multimediale boodschappen en het aanbieden van verschillende themakanalen die alleen digitaal te beluisteren zijn. Hierdoor wordt adverteren op de radio een stuk uitgebreider en flexibeler. Voor marketing is digitale radio daarom heel interessant!

Voordelen digitale radio

Digitale radio brengt een hoop voordelen met zich mee en moet in de toekomst dé vervanger worden van FM radio. Door de digitale manier van uitzenden heeft het een hogere geluidskwaliteit, er is een ruimer aanbod aan zenders mogelijk en het biedt meer mogelijkheden voor interactie met de luisteraars.
Digitale radio spreekt ook een geheel nieuwe doelgroep aan; voor FM radio bestaat de doelgroep vooral uit werkenden die lang in de auto zitten en waarbij de gemiddelde leeftijd boven de 30 jaar ligt. De doelgroep voor digitale radio bestaat vooral uit jonge hoger opgeleiden, die full time werken of student zijn, zware social media gebruikers en lichte tv-kijkers. Een mooie kans om ook deze doelgroep via digitale radio-campagnes te kunnen bereiken!

 

Wat betekent de opkomst van digitale radio nu concreet voor marketing

Radio is nog steeds een van de belangrijkste media om te adverteren. Ruim een derde van de luisteraars bezoekt een website naar aanleiding van reclames die ze op de radio hebben gehoord. Digitale radio kan nog eens extra helpen bij het effectiever inzetten van campagnes en het optimaliseren ten opzichte van de traditionele radiokanalen.De grootste trends op het gebied van marketing en digitale radio op een rijtje:

 

Geo-targeting

Door digitale radio is geo-targeting nu ook mogelijk op landelijke zenders. Door het real-time kunnen bijhouden van de locatie van de luisteraar kunnen regionale doelgroepen ook specifiek bereikt worden via de grote landelijke zenders. Hierdoor kan de advertentie nog efficiënter ingezet worden op specifieke doelgroepen en toch een groot bereik houden.

 

Retargeting

Doordat de digitale radio via digitale signalen wordt uitgezonden, kunnen de gegevens van de luisteraars ook beter bijgehouden worden. Door het opslaan van digitale radio data is er een scala aan mogelijkheden bijgekomen op het gebied van marketing, zoals het re-targeten van bepaalde doelgroepen op de radio. Ook worden bijvoorbeeld demografische gegevens en het internetgebruik van iemand bijgehouden. Hierdoor kunnen specifieke doelgroepen herhaaldelijk bereikt worden met aangepaste dynamische boodschappen, waardoor het effect van de advertentie alleen maar groter wordt. Zo kan er bijvoorbeeld op basis van iemands zoekgedrag op internet naar schoenen op digitale radio een advertentie voor een schoenenmerk ingepland worden. Dit zorgt ervoor dat de luisteraar nog beter tot actie aangezet wordt.

 

Frequency cap

Inzetten van een frequency cap op digitale radio houdt in dat er wordt ingesteld hoe vaak een spot maximaal bij dezelfde persoon terecht mag komen, zodat langdurige luisteraars niet te vaak dezelfde reclame te horen krijgen en geïrriteerd raken. Bestaande klanten kunnen bovendien helemaal worden uitgesloten van de campagne.

Kortom, digitale radio brengt een enorme hoeveelheid nieuwe mogelijkheden met zich mee waardoor er onder andere een grotere unieke markt aangeboord kan worden, doelgroepen specifieker en efficiënter bereikt kunnen worden en de advertenties kunnen efficiënter ingekocht worden. Hierdoor kan een radiocampagne alleen maar nog succesvoller worden!

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases