Resultaat met een perfecte bannercampagne

Meer naamsbekendheid? Meer verkopen? Meer downloads? Het kan allemaal met een bannercampagne. Maar wat is het precies en hoe ziet een perfecte bannercampagne eruit?

Een bannercampagne is simpelweg gezegd een online campagne waarbij er, willekeurig of selectief, diverse banners (vaak bewegende beeldadvertenties) worden getoond op websites daar waar jouw klant zich bevindt. Er zijn duizenden websites in Nederland die doorlopend ruimte op hun website aanbieden waar deze banners getoond kunnen worden. Voor de meeste sites is dit ook meteen het verdienmodel.

 

Bannercampagne Hastens Voetbalzone

 

Doelstelling van een bannercampagne

Een bannercampagne kan worden ingezet om bepaalde doelstellingen te behalen. Bijvoorbeeld meer omzet, meer sales of gewoon meer zichtbaarheid. Ook wel branding genoemd. We komen veel ondernemers tegen die ‘iets met bannering’ willen doen. Maar wat wil je er mee bereiken? Het is goed om vooraf altijd een helder beeld te hebben van wat je met een bannercampagne wilt bereiken. Waarbij duidelijke KPI’s worden opgesteld die houvast geven aan optimalisatie en het behalen van het gewenste resultaat.

 

Bannercampagne G4S NU.nl

 

Hoe bereik je jouw doelgroep?

Bannercampagne leuk, maar hoe gaat het exact in zijn werking? En wat zijn de mogelijkheden? Er zijn duizenden websites die ruimte aanbieden voor banners. Deze websites zijn weer aangesloten bij één of meerdere grote exchanges die de banners uiteindelijk via een real-time digitale veiling op de websites aanbieden. Voordat je een bannercampagne start heb je de mogelijkheid om deze een aantal instellingen mee te geven zodat je sneller jouw doelgroep bereikt. Je wilt bijvoorbeeld weten waar geografisch jouw doelgroep zich bevindt. Welk geslacht en welke leeftijd hebben ze? En op welk moment van de dag zijn ze online en met name ook op welke websites. Zo heb je nog veel meer mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken.

 

Bannercampagne Telegraaf Holland CasinoBannercampagne Marktplaats Holland Casino

 

Wat is je boodschap en hoe ziet die eruit?

Je hebt je doelgroep bereikt. Top! En nu verder? Afhankelijk van je doelstelling wil je altijd dat je doelgroep na het zien van de banner over gaat tot actie. Dat kan een klik op de banner zijn voor een aankoop of download of gewoon een bezoek aan een winkel in het centrum van Amsterdam. Om men zover te krijgen dat deze over gaat tot actie is het belangrijk om goed na te denken wat en hoe jij jouw boodschap exact wilt communiceren. Zo is het goed om altijd een duidelijke call-to-action te hebben waarbij de doelgroep zich aangesproken voelt. Verder is het goed om vooraf te bedenken in welke formaten jouw banner eruit moet komen te zien. Houd er rekening mee dat een grotere (opvallendere) banner hogere adverteerkosten heeft dan kleinere formaten die verder ook minder opvallend zijn. En dat niet elke website altijd het formaat aanbiedt waar jij mee adverteert.

 

Bannercampagne DataDogs NU.nl

 

De bannercampagne is actief, wat nu?

De bannercampagne is geactiveerd en de eerste bezoekers stromen binnen. Dan is het nu zaak om de boel goed in de gaten te houden en te optimaliseren. Goed moment om terug te vallen op de vooraf opgestelde KPI’s. Hoeveel impressies worden er geboekt? Hoeveel mensen bereiken we? Wordt er genoeg geklikt? En wordt het ROI behaald? Aan de hand van de KPI’s, indicatoren die voor de start van de campagne zijn opgesteld, kunnen we bepalen hoe de campagne loopt en waar deze geoptimaliseerd moeten worden. Dat kunnen de aantallen impressies zijn maar ook de aantallen klikken of aantallen downloads of verkopen. Het is belangrijk om te weten aan welke knoppen je moet sleutelen om de campagne te optimaliseren en het beoogde resultaat te behalen.

 

Heb jij na het lezen van dit artikel nog vragen? Bengelmedia helpt jou graag!

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases