NIEUWS! Storytelling: een krachtig communicatiemiddel

Verhalen vertellen bestaat natuurlijk al eeuwen lang. Toch is het een kunst om een mooi verhaal te vertellen en mensen te raken. Het is een vak apart. Een corporate story is een krachtig communicatiemiddel waarmee je je doelgroep als organisatie je menselijke kant kunt laten zien. Iedere organisatie heeft een verhaal, wees dus niet bang om deze te delen!

Online marketing story telling

Inhoud is hierbij natuurlijk het belangrijkst. Een verhaal moet diepgang hebben en inspireren, en niet alleen maar zenden. Deel informatie met je doelgroep die relevant is en waarde heeft! Laat hierin emotie en meningen naar voren komen, dat raakt mensen veel meer dan alleen maar het zenden van feiten. Heb je bijvoorbeeld een bijzondere geschiedenis? Deel hem met jouw doelgroep. Laat de manier waarop je bedrijf ooit is begonnen zien, en vertel hoe je bent uitgegroeid tot wat je nu bent. Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat een bijzondere geschiedenis heeft en deze graag communiceert met haar doelgroep is onze klant Hästens. Niet alleen op de website is een uitgebreide tijdlijn met verhalen te zien, ook op social media en in verschillende campagnes komen regelmatig stukjes geschiedenis terug.

Marketing bureau Amsterdam story telling

Doelgroep

Let erop dat je verhaal niet te langdradig is. Het moet wel relevant blijven, en aantrekkelijk zijn om te lezen. Blijf ook realistisch, een verhaal moet geloofwaardig zijn. Blijf dus bij jezelf! Een verhaal kan je helpen om een band op te bouwen met je doelgroep, en kan ook nog eens razendsnel gedeeld worden op social media. Het geeft je organisatie een gezicht en zorgt ervoor dat je doelgroep zich in je in kan leven. Je doelgroep zal jou daardoor een stuk beter onthouden dan organisaties die geen gebruik maken van storytelling!

Denk bij het schrijven van jouw verhaal niet alleen aan de inhoud, maar ook aan de tone of voice. Denk dus niet alleen: ‘wat vertel ik?’, maar ook ‘hoe vertel ik het?’. Om je doelgroep aan te spreken moet de manier van vertellen wel bij je doelgroep passen. Je kunt je verhaal op verschillende manieren delen. Denk bijvoorbeeld aan een blog, een video of een fotoverslag. Wat past het beste bij jou als organisatie? En wat vindt je doelgroep leuk? Gebruik in je verhaal je visie, je ervaringen en laat eventueel klanten ook aan het woord. Gebruik niet alleen tekst, maar ook beeld. Beeld wordt vaak beter geabsorbeerd dan tekst!

Marketingbureau story telling

Technieken

In je communicatie kun je verschillende technieken gebruiken. Denk aan personages en perspectieven. Je kunt bijvoorbeeld één of meerdere personages bedenken van waaruit je jouw verhaal communiceert, denk bijvoorbeeld aan de hamsters van Albert Heijn. Wanneer je dit liever niet doet, bedenk dan vanuit welke vorm je wel wil communiceren. Kies bijvoorbeeld eens voor ‘ik’ in plaats van ‘wij’, voor een nog persoonlijkere tone of voice. Let erop dat je in ieder geval niet constant praat vanuit de derde persoon, een lijdende vorm dus. Op die manier haal je eigenlijk al het persoonlijke uit je communicatie, en dat is natuurlijk zonde van je verhaal!

Wil je verrassen? Verander dan eens de opbouw van je verhaal. Begin bijvoorbeeld bij het eind, of blik juist vooruit, vertel een verhaal in een verhaal of val met de deur in huis! Natuurlijk kun je je doelgroep ook verrassen door eens te communiceren door bijvoorbeeld een parodie, een overdrijving of juist een understatement te gebruiken.

Interactie

Uiteindelijk draait het om het bereiken van en binden met je doelgroep. Geef je doelgroep dus de mogelijkheid om te reageren op je verhaal. Zo ontstaat er interactie en raak je verbonden met elkaar. Geef je doelgroep de ruimte om ook verhalen te delen, met jou en met elkaar. Blijf regelmatig content delen, je verhaal delen via een blog is daarom een goede optie. Zo blijf je de interactie met je doelgroep houden, en bouw je een uitgebreid archief op. Vergeet natuurlijk niet je andere kanalen, ieder kanaal biedt z’n eigen mogelijkheden voor het delen van een verhaal. Een tekst heeft andere eigenschappen dan bijvoorbeeld een film of een evenement. Zorg dat je verhalen goed aansluiten op de kernboodschap van je organisatie, dit zorgt voor herkenning en geloofwaardigheid onder de doelgroep!

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases