NIEUWS! Online marketing: wat vindt de consument er van?

{gallery}intro wat vindt de consument van de online marketing inzet{/gallery} Facebook marketing wordt door veel bedrijven ingezet. Marketing bureau Bengelmedia ziet Facebook marketing en andere online marketing mogelijkheden als kans om interactie met de consument aan te gaan. Maar hoe denken de consumenten daar zelf eigenlijk over? VODW Digital heeft onderzoek gedaan naar de mening van consumenten en marketing directeuren over de online activiteiten van bedrijven.

Facebook marketing

Meer dan 60% van de consumenten geeft aan dat zij geen Facebook-vriend van bedrijven willen worden. Dit is opvallend want uit een onderzoek van het GFK bleek eerder dit jaar dat de gemiddelde Nederlandse Facebooker 38 bedrijfspagina’s liked. Marketingbureau Bengelmedia regelt voor veel verschillende bedrijven het online marketing proces, waaronder Facebook marketing. Hier zien wij dat door veel consumenten via social media interactie met bedrijven wordt gezocht. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de consument haar relatie met bedrijven onderschat.

Waarom liken consumenten?
Consumenten liken een pagina voornamelijk om tips, nieuws en korting te ontvangen. Het uitdragen van een identiteit en co-creatie zijn de minst belangrijke redenen om een bedrijf te liken.

Online marketing activiteiten
Het merendeel van de consumenten beoordeelt de online dienstverlening van bedrijven gemiddeld. Klanten vinden het prettig om online inzicht in de persoonlijke situatie te hebben. Mobiel wordt door de consument voornamelijk gebruikt om inzicht te krijgen in persoonlijke gegevens, verder willen zij graag informatie op kunnen vragen over producten en diensten. Mobiel aankopen doen is op de Retail sector na nog geen groot succes.

Van de ondervraagde marketing directeuren geeft 90% aan dat de kennis binnen de eigen organisatie, op marketinggebied, te laag is. Er wordt door veel marketeers nog te traditioneel te werk gegaan en hier moet verandering in komen. Bengelmedia merkt als gespecialiseerd online marketing bureau vaak dat bedrijven weinig knowhow hebben over online marketing en niet weten waar en hoe zij hiermee moeten beginnen. Het inschakelen van een online marketing bureau voor advies en/of uitvoering zou hier de oplossing kunnen bieden.

Conclusie
Voor veel Nederlandse bedrijven valt er op online marketinggebied veel te winnen. Consumenten geven aan dat zij geen vrienden willen zijn met bedrijven pagina’s maar zoeken toch onbewust de interactie op. Het is dus belangrijk om Facebook marketing in te blijven zetten. Het inschakelen van een online marketing bureau zou voor veel traditionele bedrijven een uitkomst zijn!

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases