NIEUWS! Hoe breng je het kerstgevoel online over?

{gallery}Intro Hoe breng je het kerstgevoel online over{/gallery}Je kent het vast wel, het is koud en je loopt door de winkelstraten in de stad en je ziet dat het al vroeg donker wordt. Je kijkt om je heen en ziet overal prachtige lichtjes en versieringen in je ooghoeken blinken. Je ruikt de geur van oliebollen en worstenbroodjes en de gourmetschotels staan al weer klaar. Daar loop je dan in de overvolle straten, langs de etalages die prachtig versierd zijn. Je voelt het geluk van de feestelijke dagen weer en langzaam krijg je een glimlach op je gezicht. Je verlangt weer naar de avond dat je samen met vrienden en familie cadeautjes aan het uitpakken bent. Toch loop je even die ene winkel binnen om een kijkje te nemen.

In de winkelstraten van Nederland zijn alle winkeliers druk bezig om deze ultieme kerstgedachte op te roepen bij iedereen. Er wordt gebruik gemaakt van zoveel mogelijk instrumenten om alle zintuigen te prikkelen. Dit om de beleving nog mooier en groter te maken om iedereen te overtuigen om toch even een kijkje binnen te gaan nemen om iets kopen.

In de online wereld werkt het echter net iets anders. Je zit namelijk waarschijnlijk op een plek achter een computer waar de kerstsfeer een stuk minder heerst en je dus een stuk minder geprikkeld wordt. Online marketeers kunnen minder zintuigen prikkelen en moeten het daarom over een andere boeg gooien om hetzelfde resultaat te bereiken.

Breng het feestgevoel over
Het is belangrijk dat je de feestelijke gedachte overbrengt. Er zijn minder instrumenten die een online marketeer kan inzetten om zintuigen te prikkelen. Maar alsnog kun je gebruik maken van aansprekende beelden en geluiden (mits de persoon het geluid aan heeft staan). Creëer een sfeer waar mensen het kerstgevoel van krijgen. Vrolijke beelden die de kerstgedachte overbrengen zullen de persoon dichter bij de kerstgedachte brengen dan strakke beelden zonder een glimlach.

Verbind nostalgie aan je webwinkel
Natuurlijk is een online beleving een stuk anders dan de offline beleving en zullen er niet veel mensen zijn die een warme kerst herinnering over hebben gehouden aan een dagje webshoppen op een bureaustoel. Maar je kunt wel refereren aan nostalgische elementen. Laat bijvoorbeeld typische dingen van kerst terugkomen op je website.

Zo bood bol.com elke dag een aanbieding aan in de vorm van het openkrassen van een adventskalender. Dat zal veel mensen doen terug denken aan de verrassing die steeds tevoorschijn kwam.Online marketing adventskalender

Houd het overzichtelijk
Consumenten die hun kerstinkopen doen op internet willen vaak zo snel mogelijk vinden waar ze naar op zoek zijn. Probeer ze daarom een zetje in de rug te geven door aan te geven waar ze moeten zijn voor de kerstcadeaus. Maak een overzicht van cadeaus gesegmenteerd op leeftijd en geslacht en bied de mogelijkheid om te verfijnen op prijs en categorie zoals bol.com heeft gedaan in het voorbeeld hier onder. Laat tot slot altijd een overzicht zien van de meest populaire geschenken.Webwinkel marketing kerst

Zorg voor een snelle leveringstijd
Vaak bestellen een hoop consumenten op het laatste moment hun cadeaus online. Zorg daarom dat de leveringstijd zo kort mogelijk zodat het nog de moeite waard is om toch nog op het laatste moment een cadeau te bestellen.

Verras de klant met een extraatje
Nederlanders zijn gek op korting of iets te krijgen, maak daar dan ook gebruik van. Geef bijvoorbeeld een keer iets weg bij de aankoop van een product of start een winactie. Bekijk in het voorbeeld hoe marketing bureau Bengelmedia dit voor Hästens aanpakt op Facebook.

Hastens Online marketing bureau gratis

 

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases