NIEUWS! Het belang van een merkidentiteit
{gallery}Het belang van een merkidentiteit{/gallery} We leven in een echte merkenmaatschappij. Eigenlijk overal waar je kijkt zie je merklogo’s. Op het bekertje uit de koffieautomaat en op billboards langs de weg. Overal communiceren organisaties hun visuele merkidentiteit naar de buitenwereld! Het is hierbij natuurlijk noodzaak om op te vallen. Merkidentiteit is dus een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Maar waar is deze merkidentiteit goed voor?
Oorsprong
We gaan terug naar de oorsprong van merkidentiteit. Brand komt van brandmerk. Denk aan het brandmerken van vee, één van de eerste handelswaren. Handelaren wisten waar het vee vandaan kwam, en wisten dus letterlijk wat voor vlees ze in de kuip hadden. Een brandmerk stond toen al voor kwaliteitsherkenning. De kwaliteit van de producten nam met de tijd steeds verder toe. Als gevolg werd er steeds meer waarde gehecht aan uiterlijk vertoon. Handelaren moesten nu meer bieden dan alleen kwaliteit en herkenning. Van producten werd verwacht dat ze er mooi en aantrekkelijk uitzagen. Dit zorgde voor een unieke uitstraling waar de consument zich mee identificeerde. Zo ontstonden de eerste merkidentiteiten!
Herkenning
Tegenwoordig is een merkidentiteit onmisbaar. De merkidentiteit vormt de kern van het merk en zorgt voor onderscheiding van andere merken. Consumenten worden de hele dag door geconfronteerd met merken, en door de digitale media is dit alleen maar meer geworden. Dit zorgt voor herkenning. Heeft de consument jouw merk nooit eerder gezien in bijvoorbeeld een advertentie of reclame? Dan zal de consument geneigd zijn om voor een bekender merk te kiezen! De consument van nu heeft net als 2000 jaar geleden de behoefte aan kwaliteitsherkenning.
Identiteit
Marketingbureau Bengelmedia helpt jouw organisatie graag bij het ontwikkelen en communiceren van je visie en boodschap. Zo zorgen we voor meer bekendheid van jouw identiteit. Hierbij bepaal je natuurlijk je eigen waarden. Deze straal je uit in onder andere kleurgebruik, lettertype, merknaam, maar ook in de manier waarop je service verleent. Deze huisstijl voeren we door in alle communicatie-uitingen. Natuurlijk is het belangrijk dat je merkwaarden ook intern uitgedragen worden. Medewerkers moeten op de hoogte zijn van de missie en visie van je bedrijf en hiernaar handelen. Een bedrijf dat een gezonde leefstijl stimuleert maar zelf kroketten bij de lunch verkoopt wordt natuurlijk niet serieus genomen!
Vervolgens kijken we samen naar waar de doelgroep zich bevindt en wat hen aanspreekt. Op die manier komen we tot een succesvol communicatieconcept die jouw merkidentiteit optimaal uitstraalt. Van enveloppen tot een complete website. Bengelmedia voert jouw merkwaarden door in alle mogelijke communicatie-uitingen.
Bronnen:
Frankwatching.com (februari 2014). Merk, identiteit & logo: het gaat om meer dan smaak en trends.
Novagraaf.com (2014). Marketingidentiteit is een belangrijk onderdeel van marketing.
Marketingfacts.nl (mei 2014). Wie ben ik? Over het belang van een sterke organisatie-identiteit.
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.