NIEUWS! Google Penalty: Wat is het en hoe wordt het veroorzaakt?
{gallery}Google Penalty{/gallery}Google is de afgelopen jaren websites strenger gaan controleren op het gebruik van Search Engine Optimization (SEO). De term ‘Google penalty’ valt steeds vaker en dat leek ons, als online marketing bureau, een mooi moment om hier wat meer duidelijkheid over te scheppen.
Wat is een Google penalty?
Google heeft een aantal richtlijnen opgesteld waar elke webmaster zich aan dient te houden. Als deze niet worden nageleefd loopt de website het risico een Google penalty te ontvangen. Deze penalty zorgt ervoor dat een website slechter of zelfs niet langer wordt geïndexeerd. De zoekwoorden krijgen hier door een veel lagere ranking waardoor jouw website slecht, of zelfs helemaal niet gevonden wordt in Google.
Waaraan is een Google penalty te herkennen?
Voorheen was het lastig te ontdekken of er door Google een penalty was gegeven of niet. Tegenwoordig is het heel eenvoudig: Google geeft daarvoor keurig een melding. In de Google Webmasters Tool is sinds augustus 2013 aangegeven wanneer een website een penalty heeft gekregen.
Het is echter ook mogelijk te dalen in de zoekresultaten zonder dat er sprake is van een Google Penalty. Google ontwikkelt en verandert haar algoritme continue waardoor het voor kan komen dat de huidige SEO strategie minder goed werkt. Probeer daarom altijd op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de SEO wereld en spiegel hier de eigen strategie aan.
Daarnaast is het mogelijk dat jouw site slechter geïndexeerd wordt. Dit kan komen doordat Google de pagina’s niet interessant genoeg vindt. In dit geval vindt Google dat de pagina’s teveel overeenkomen met andere pagina’s binnen de website of dat de sitemap niet op de juiste wijze is aangeleverd. Ook kunnen pagina’s worden uitgesloten voor de indexering door de webbouwer zelf. Er is een simpele manier om te controleren of jouw website goed geindexeerd wordt door Google. Typ in de zoekbalk bij google: site:jouwdomein.nl. Als er niks verschijnt kan het zijn dat je nog niet geïndexeerd bent of dat de website verbannen is door Google.
Hoe krijgt een website zo’n penalty?
Er zijn verschillende redenen waarvoor Google een website een penalty zou kunnen geven. Hieronder heeft online marketingbureau Bengelmedia er een aantal voor uitgelicht:
Plaats geen duplicate content!
Een van de grootste oorzaken voor het krijgen van een penalty is het publiceren van duplicate content. Dat is het beheren van teksten die elders ook op internet staan, oftewel plagiaat plegen. Let op! Dit kunnen ook dubbele teksten op jouw eigen website zijn.
Vermijd buitenlandse links
Buitenlandse links worden snel als foutieve links gezien. Een website met enkel Nederlandse teksten erop met tienduizenden links uit Azië zorgt voor argwaan. Dit wordt direct afgestraft door het algoritme van Google. Voorheen was dit een goedkope manier om een website een hoge ranking te geven en werd daarom ook veel gebruikt. Google heeft nu de mogelijkheden om deze websites er uit te filteren en af te straffen, dus vermijd dit.
Kwalitatief boven kwantitatief
Je kunt beter een klein aantal links hebben die een hoge kwalitatieve waarde hebben dan tienduizenden links met een lage kwalitatieve waarde. Wanneer Google herkent dat er een grote hoeveelheid links wordt geplaatst op websites van lage kwaliteit dan zal dit afgestraft worden. Dit kan zowel via een handmatige penalty (de ‘officiële’ waarschuwing) en via een automatische penalty (algoritme update).
Link velocity
Link velocity is de snelheid waarmee er backlinks naar de website worden gecreëerd. Als er in een korte tijd te veel links verschijnen rondom een site, dan is er sprake van een hoge link velocity. Houd bij het aanvragen van backlinks dus rekening met de link velocity. Online marketing bureau Bengelmedia adviseert om de link velocity geleidelijk aan op te schroeven. Daardoor ziet Google de toename in uw backlinks als een natuurlijk proces.
Keyword stuffing
Je ziet het de laatste tijd niet meer zo veel maar voorheen was dit een van dé manieren om je website simpel hoog in de zoekresultaten te krijgen. Keyword stuffing is een keyword tientallen keren op de achtergrond zetten van een website met dezelfde kleur letters waardoor ze niet gezien worden door de bezoekers. Een klassiek voorbeeld van keyword stuffing is van de het Duitse automerk BMW.
Nog meer vragen over de Google Penalty of over de begrippen die in dit artikel voorbij zijn gekomen? Houd dan onze online marketing pagina in de gaten of neem contact met de Bengels op!
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.