NIEUWS! De juiste inzet van Facebook marketing

Veel bedrijven hebben een Facebook pagina aangemaakt omdat ze vinden dat ze op dit sociale medium ook actief moeten zijn. Er wordt een Facebook pagina aangemaakt en het eerste bericht wordt geplaatst, vanaf hier begint het, denken de meesten dan. Fout! Achter elke Facebook pagina moet een gedachte zitten om de pagina te laten slagen, een strategie moet worden bedacht voordat de Facebook pagina aangemaakt wordt.

Wat is het doel van de pagina?

De eerste belangrijke vragen zijn: wat wil je met de pagina bereiken? Wat is de doelgroep en hoe zorg je ervoor dat je deze personen naar Facebook krijgt? Wat voor informatie ga je delen?

Als de strategie is bepaald kan er begonnen worden met het aanmaken van een pagina. Deze moet gevuld worden met alle relevante informatie die beschikbaar is.

Bijhouden van de pagina

De pagina is volledig ingericht, het dagelijks bijhouden en updaten van de pagina is de volgende stap. Houdt altijd in het achterhoofd dat social media er is om informatie met elkaar te delen en de conversatie aan te gaan. Alleen maar informatie zenden is niet interessant en zal eerder leiden tot een afname in het aantal fans dan een toename. Gebruik geen stagiair(e) voor het bijhouden van de pagina maar schakel hiervoor een extern marketingbureau in of zoek hier intern iemand voor die hier dagelijks tijd voor vrij maakt. De ervaring leert dat er vaak enthousiast wordt begonnen met een pagina maar hier na verloop van tijd steeds minder tijd voor vrij wordt gemaakt. Wanneer een extern marketingbureau wordt ingeschakeld zijn er elke dag mensen met de pagina bezig zodat de pagina up-to-date blijft en vragen van fans worden beantwoord.

Nieuwe fans genereren

Nieuwe fans kunnen op verschillende manieren gegenereerd worden. Een Facebook button op de website, een link in de handtekening van de email, een item in de nieuwsbrief of doordat andere vrienden al fan zijn van de pagina en er over praten. Daarnaast kunnen Facebook berichten ook worden gepromoot om meer vind-ik-leuks te krijgen. Hierbij kan er specifiek op een bepaalde groep gericht worden.

Facebook statistieken

Als marketingbureau is Bengelmedia dagelijks bezig met de statistieken van de pagina. Hier staat veel informatie over de fans, het bereik, de pagina vind-ik-leuks en het aantal mensen dat er over praten. Er is ook een mogelijkheid om de gegevens te exporteren. Hierbij wordt er nog meer informatie gegeven over de pagina en de berichten. Uit deze gegevens kan ook de negatieve feedback worden gehaald. Onder deze negatieve feedback vallen: pagina rapporteren als spam, verbergen in nieuwsfeed, alle berichten van pagina verbergen in nieuwsfeed en reactie van pagina niet meer weergeven.

Wanneer er veel negatieve feedback wordt gegeven wordt het bereik steeds kleiner. Dit is een duidelijk signaal dat de informatie die wordt gedeeld niet interessant is, de strategie moet worden aangepast!

Bengelmedia heeft als marketingbureau ruimschoots ervaring op het gebied van social media marketing. Succesvolle campagnes met actieve pagina’s waarop de conversatie met de fans wordt aangegaan. Onderstaand een aantal screenshots van acties en berichten door marketingbureau Bengelmedia.

Facebook Insights

Marketingbureau Facebook Marketing Insights Likes

 

Marketing bureau Facebook Marketing

 

Marketingbureau Facebook Marketing

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases