NIEUWS! ALS Ice Bucket Challenge: succesvolle viral marketing
{gallery}intro ALS Ice Bucket Challenge{/gallery}
Je hebt hem vast al voorbij zien komen op social media: de Ice Bucket Challenge. Filmpjes waarin mensen een emmer water over zichzelf heen storten. De filmpjes worden gemaakt om aandacht te vragen voor de ziekte ALS. Wanneer je aan de challenge meedoet film je jezelf terwijl je ijskoud water over jezelf stort en nomineer je vervolgens 3 anderen om binnen 24 uur hetzelfde te doen. Je doneert daarna een bedrag naar keuze aan de ALS Association. Ga je de uitdaging niet aan? Dan moet je €75,- doneren.
Viral marketing
Deze Ice Bucket Challenge vinden wij als marketing bureau een erg mooi voorbeeld van succesvolle viral marketing. Met viral marketing wordt met behulp van bestaande social media de bekendheid van een merk, of in dit geval een ziekte, vergroot. Het doel van viral marketing is om zo snel mogelijk een sneeuwbaleffect te creëren, in dit geval door middel van een filmpje. Tegen relatief lage kosten kan zo op een super snelle manier een grote doelgroep bereikt worden!
Ontstaan
De Ice Bucket Challenge begon een paar weken geleden met een filmpje van Pete Frates. Hij is voormalig honkbalspeler van Boston College die sinds twee jaar de ziekte ALS heeft en hierdoor niet meer kan praten. Hij bedacht de ALS Ice Bucket Challenge en maakte een video waarin hij vrienden vraagt zijn uitdaging aan te gaan. Op die manier wil hij aandacht vragen voor ALS en geld inzamelen. Iedereen die de uitdaging aangaat moet geld storten en vervolgens 3 anderen uitdagen hetzelfde te doen. Op die manier worden de filmpjes razendsnel verspreid!
Succes
Om viral marketing echt een boost te geven helpt het natuurlijk wanneer bekende personen meedoen. Dit gebeurde dan ook met de Ice Bucket Challenge. Justin Timberlake begon, en personen als Mark Zuckerberg, Tiger Woods en Bill Gates volgden. Ook bekende Nederlanders zoals Beau van Erven Dorens en Renate Gerschtanowitz deden mee. Viral marketing biedt een organisatie de kans om snel bekendheid te genereren, dit laat de Ice Bucket Challenge heel mooi zien. Het is een strategie die erop gericht is dat consumenten zelf communicatieboodschappen naar elkaar doorsturen waardoor een sneeuwbaleffect ontstaat. Een viral moet creatief en humoristisch zijn om succesvol te zijn, en dat is de Ice Bucket Challenge zeker!
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.