@Maarten: Advertentiemogelijkheden YouTube
In 2006 heeft Google de videowebsite YouTube overgenomen. In de afgelopen jaren zijn de mogelijkheden om te adverteren binnen YouTube flink toegenomen. Waar YouTube voor de overname door Google nog advertentievrij was, is dit anno 2015 een wereld van verschil. Dat biedt ons, online marketeers, mogelijkheden!
Reageer: #bengelmedia
Ik merk dat de vraag naar adverteren steeds meer toeneemt. Daarnaast is YouTube een interessant medium omdat er behoorlijk wat mogelijkheden zijn om te targetten. Met deze mogelijkheden kunnen we de doelgroep nóg beter opzoeken met relevante advertenties.
Omdat YouTube veel mogelijkheden heeft zet ik ze even voor je op een rijtje!
Standaard Masthead (billboard)
Deze uiting staat bovenaan de homepage van YouTube en is vergelijkbaar met een billboard (Rich Media) advertentie. Deze advertentie is er ook in een kleinere variant: Masthead Lite.
Forced Pre-roll
De pre-roll wordt ingezet voordat een video wordt afgespeeld. De lengte van de video is maximaal 30 seconden. Met de inkoop van deze pre-roll koop je gegarandeerde impressies.
TrueView In-Stream
Een alternatief voor de pre-roll is de TrueView In-Stream advertentie. De inzet hiervan is vergelijkbaar met de Forced Pre-roll. Het verschil met de forced pre-roll is dat bij TrueView In-Stream de gebruiker na 5 seconden de mogelijkheid heeft om de advertentie te skippen of de video verder te bekijken. Daarnaast betaal je alleen als de video helemaal is afgespeeld tenzij de video langer is dan 30 seconden. In het laatste geval betaal je nadat de 30 seconden grens is bereikt.
TrueView In-Display
De video wordt ingezet in een display banner (formaat 300×250). De banner is zichtbaar op verschillende websites binnen het Google Netwerk en op YouTube, als onderdeel van het Google Netwerk. Er wordt afgerekend op basis van CPV (Cost per view), niet op basis van CPM (Cost per mile).
TrueView In-Search
Ook is het mogelijk om gesponsorde content binnen de zoekfunctie van YouTube te plaatsen. Wanneer een gebruiker zoekt naar een bepaald onderwerp verschijnt de video ook in de zoekresultaten. Afrekenen is ook hier op basis van CPV.
YouTube In-Video Banner
Het is ook mogelijk om met een banner te adverteren binnen de video’s van YouTube. De banner die in de video’s verschijnt is vergelijkbaar met een leaderboard banner. Bij deze inzet wordt betaald op basis van CPM.
YouTube Display Banner (300×250)
Naast de video mogelijkheden kan er ook een display banner worden ingezet binnen YouTube. De banner verschijnt aan de rechterkant van de video, zie bovenstaande afbeelding. Bij deze inzet wordt er afgerekend op basis van CPM.
YouTube Mobile Roadblock
De banner is zichtbaar op de mobiele website van YouTube (m.youtube.com) maar niet in de YouTube app. Deze banner staat bovenaan de zoekresultaten. Er wordt een vast tarief per dag afgerekend bij deze manier van adverteren.
Heb je nog vragen over de advertentiemogelijkheden op YouTube of wil je dat wij een campagne voor je opzetten? Neem dan even contact met ons op!
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.