NIEUWS! Mobiele website als ranking factor in Google

Afgelopen maand deed Google de volgende aankondiging: “Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results”. Wat heeft deze aankondiging te betekenen en waarom gaat Google dit doen?

Google gaat vanaf 21 april de ‘mobiel vriendelijkheid’ van een website zwaarder laten wegen als ranking factor in de zoekresultaten. Dit betekent dat de opzet en gebruiksvriendelijkheid van mobiele websites optimaal moeten zijn om hoog in de zoekresultaten van Google te komen, of de hoge ranking te behouden. Het is daarom belangrijk om een goede mobiele website te hebben of om de huidige mobiele website onder handen te nemen!

Online marketing Google ranking mobiel

Campagne

Google Webmasters is al druk bezig, door middel van de campagne #MobileMadness, om dit onder de aandacht te brengen. Dit geeft aan dat het een serieuze zaak gaat worden en websites zonder een goede mobiele navigatie dit op een negatieve manier gaan merken.

Redenen

Er zijn twee redenen waarom Google deze verandering door gaat voeren.

1. Meer mobiele dan desktop zoekopdrachten

Online Marketing Mobile marketing

Vanaf 2015 worden het aantal mobiele zoekopdrachten meer dan de desktop zoekopdrachten.

Uit onderzoek van BIA/Kelsey blijkt dat elk jaar het aantal mobile searches flink groeit. Vanaf dit jaar zullen de mobiele zoekopdrachten zelfs het aantal desktop zoekopdrachten voorbijstreven. Een ander interessant gegeven is dat de mobiele zoekopdrachten flink blijven stijgen en het aantal desktop zoekopdrachten op hetzelfde niveau blijft. Dit geeft aan dat het totaal aantal zoekopdrachten aan het stijgen is.

2. De gebruiker wijst met de vinger naar Google

Als een gebruiker via Google aan het zoeken is, krijgt hij in de zoekresultaten een aantal websites aangeboden die relevant zijn met betrekking tot het zoekwoord.

Als de Google-gebruiker via een smartphone of een mobiel apparaat deze zoekopdracht uitvoert, wordt Google al snel afgerekend op de zoekresultaten als deze zoekresultaten niet mobiel vriendelijk zijn. Als een webmaster de betreffende website dus niet mobile friendly heeft gemaakt, krijgt Google sneller de schuld dan de webmaster. Om de gebruiker nog steeds de beste service te leveren gaat Google dit aanpakken.

Wat te doen?

Gelukkig zijn er een aantal mogelijkheden om je website mobiel vriendelijk te maken.
Ten eerste heeft Google een handleiding opgesteld om je op weg te helpen. Ten tweede kan er een online test worden uitgevoerd. Met deze test wordt er gekeken of je mobiele website al voldoet aan de eisen. Is je website al full responsive? Dan zal de site hoogstwaarschijnlijk vlekkeloos door de test heen komen!

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases