NIEUWS! Maak je webshop persoonlijker met deze tips!

Nog altijd is er een groot verschil tussen offline en online een aankoop doen. Offline stel je direct een vraag aan het personeel in de winkel die je meestal snel en goed helpen. Online laten webshops dit vaak afweten omdat er geen manier is om direct te communiceren. Wij geven enkele tips om je webshop menselijker te maken!

Online vragen stellen

Veel bezoekers hebben soms vragen waar ze niet direct een antwoord op kunnen vinden in de webshop. Hoe handig is het dan als ze direct een vraag kunnen stellen net zoals in de winkel? Een online chat functie maak de kloof tussen offline en online een stuk kleiner en stelt jouw klanten direct in staat om hun vraag te stellen.

Aan een chatfunctie zitten ook een aantal nadelen. Als een webshop een chatfunctie heeft en deze staat offline kan dat als irritant worden ervaren. Hierdoor kan de consument alsnog afhaken. Zorg er ook voor dat een antwoord niet te lang op zich laat wachten. Als je in de winkel aan personeel iets vraagt krijg je immers ook direct een antwoord. Zorg er daarnaast voor dat je chat persoonlijk is. Als er gebruik wordt gemaakt van een foto haal deze dan niet van een stock website maar zorg er voor dat er een foto staat van degene die achter de chat zit. Alleen op deze manier maak je het echt persoonlijk! Bovendien verklein je de kans dat je klant dezelfde foto op een andere webshop tegenkomt.

Social media

Zorg er voor dat je actief bent op alle social media kanalen waar je voor aangemeld bent. Wij zien als marketing bureau vaak dat een Twitter of Facebook account inactief is of dat er niet op wordt gereageerd. Een gemiste kans want juist hier kan je je sociale functie laten zien en je klanten helpen! Veel bedrijven zetten vaak RSS feeds in omdat ze geen zin of tijd hebben om de social media kanalen bij te houden. Ons advies is in dat geval het social media kanaal op te zeggen want social media is geen eenrichtingsverkeer maar juist gemaakt om met elkaar de conversatie aan te gaan. Jij bent daarnaast geen toegevoegde waarde op social media dus waarom zou men jou gaan volgen?

Wanneer je met meerdere personen actief bent op social media is het handig om met een persoonlijke afsluiting aan te geven wie dit bericht heeft geplaatst. Vaak wordt dit gedaan door een ^ met daar achter de initialen. Dit maak het ook direct een stuk persoonlijker want je praat immers niet tegen een computer maar tegen een persoon!

E-mail

Naast de chatfunctie en de social media kanalen kan de consument je natuurlijk ook gewoon bereiken via het contactformulier op de website of via de telefoon. Om dit ook persoonlijk te maken adviseren wij om de klant zoveel mogelijk met dezelfde persoon te laten communiceren. Deze persoon is volledig op de hoogte van de vorige communicatie en de klant krijgt meer het gevoel dat hij met een persoon aan het communiceren is. Dit kan worden gedaan door een persoonlijke handtekening onder de e-mail of door het ^ met de initialen op social media.

Een FAQ (Frequently Asked Questions) zorgt er voor dat een klant niet direct contact hoeft op te nemen. De FAQ moet daarom altijd duidelijk zichtbaar staan op de website met een logische indeling van de vragen met antwoorden. Een onderverdeling is bijvoorbeeld: bestellen, betalen, verzenden, bezorgen en ruilen.

Reviews

Veel consumenten gaan af op reviews ook al zijn deze van onbekenden. Vaak bij het zoeken in bijvoorbeeld Google staan er al reviews van andere gebruikers. Maak je nog geen gebruik van reviews in je webshop? Denk er dan eens goed over na om dit toe te voegen. De kans is groot dat de reviews de consument het laatste zetje geven om een aankoop te doen!

Productvideo

Een webshop zonder productfoto’s is tegenwoordig ondenkbaar. Een foto zegt meer dan 1.000 woorden. Maar we kunnen hier nog een stap verder in gaan met productvideo’s. Lang niet alle webshops zijn hier geschikt voor maar wanneer je gecompliceerde producten aanbiedt kan dit van extra waarde zijn. Je legt bijvoorbeeld uit hoe een apparaat werkt en wat je er mee kan. Dit kost veel tijd om te realiseren maar kan een absolute meerwaarde zijn voor jouw webshop!

Schrijf een blog

Een blog zorgt er voor dat er nieuwe content wordt geschreven voor de webshop. Dit is goed voor de SEO en je schept een band tussen lezers en de webshop. Populaire blogs worden gedeeld en er wordt op gereageerd. Dit zorgt er voor dat er meer interactie is op jouw webshop en dat de link van jouw webshop over het internet verspreid wordt. Hiermee vergroot je het bereik en dat is juist wat je webshop nodig heeft!

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases