NIEUWS! Ontwikkelingen in de marketingbranche
{gallery}Ontwikkelingen in de marketingbranche{/gallery}
Inmiddels is online marketing niet meer weg te denken uit de huidige marketingmix. Internet biedt namelijk heel veel voordelen. Het is snel, actueel en wereldwijd. Internet is een goed platform om bekendheid en inhoud te geven aan bijvoorbeeld acties, evenementen en sponsoring. Ook de mogelijkheid tot interactie mogen we natuurlijk niet vergeten.
Online marketeer
De eerste online marketing- en communicatiefuncties ontstonden rond 1999. Nu zijn ze niet meer weg te denken. Uit een onderzoek van Marketingfacts en R2Research blijkt dat online marketeer de meest voorkomende functie in de marketing en communicatie is. De functies blijven veranderen door de vele ontwikkelingen op het gebied van social media en contentmarketing. Vaak zijn het de jongere medewerkers die de social media op zich nemen. In de toekomst zullen content-gerelateerde functies alleen maar toenemen. Contentmarketing wordt steeds belangrijker!
Dit jaar zijn er drie keer zoveel data functies dan in 2013. De kennis over big data is nog beperkt, maar veel bedrijven willen hier wel iets mee doen. Daarom ontstaan er steeds meer functies zoals webanalist en bigdata-expert. Dit zijn nu nog vooral senior-functies, jongere werknemers zijn niet altijd bekend met analysetools. Big data is eigenlijk een vakgebied waar meer specialisme voor nodig is.
Vaardigheden
Natuurlijk zijn er een aantal vaardigheden waarover iedere marketeer moet beschikken. Denk aan commercieel inzicht, analytisch vermogen en vooral creativiteit. Uiteindelijk gaat het namelijk om opvallen, en daar is creativiteit voor nodig! Analytisch vermogen is nodig om probleemoplossend te denken, we krijgen tenslotte met verschillende complexe vraagstukken te maken. Marketeers moeten kunnen inspelen op de wensen en behoeften van de klant om zo interesse en een positieve houding tegenover een merk of product te creëren. Hiervoor is commercieel inzicht erg belangrijk.
Toekomst
Functies binnen de marketing en communicatie veranderen snel en dat zal zo blijven. Ze zijn afhankelijk van trends en ontwikkelingen. Het kan zijn dat er nu functies zijn die in de toekomst niet meer zullen bestaan! Er ontstaan steeds meer nieuwe mogelijkheden en de acceptatie van alle online mogelijkheden gaat steeds sneller. Meer weten over online marketing? Bekijk hier wat Bengelmedia doet op het gebied van online marketing!
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.