NIEUWS! Hoe kan je klanten aan jouw merk, product of bedrijf binden?
{gallery}intro klanten binden{/gallery} Door veel bedrijven wordt het grootste deel van het marketingbudget besteed aan het aantrekken van nieuwe klanten. Vaak wordt vergeten dat het behouden van bestaande klanten ook een belangrijk onderdeel is van marketing. In dit artikel legt marketing bureau Bengelmedia uit waarom het behouden van klanten belangrijk is en hoe je dit kunt doen.
Waarom klantbinding?
Klanten die tevreden zijn kunnen meer betekenen voor jouw organisatie. Zij blijven langer trouw aan het product, doen herhalingsaankopen en kunnen het product promoten bij vrienden en familie. Dit levert gratis effectieve reclame op voor jouw product of bedrijf. Bij de keuze voor een nieuwe aankoop is een advies uit de directe omgeving leidend.
Een tevreden klant is niet altijd een garantie voor klantentrouw. Klanten zullen altijd op zoek zijn naar een betere variant, zoals: goedkopere of betere producten, betere klant ondersteuning of een betere dienstverlening. Alleen heel tevreden of heel ontevreden klanten kunnen direct handelen, door nog een aankoop te doen of over te stappen naar de concurrent. Klanten die hier tussen in zitten kunnen worden beïnvloed. Maar hoe doe je dat?
1. Klanten binden
Het is in de eerste plaats belangrijk om klanten te binden. Er zijn verschillende niveaus om dit te doen. Zo kunnen klanten sociaal, financieel en structureel gebonden worden. In de tabel hieronder staan voorbeelden per niveau ingedeeld.
2. Klantloyaliteit
Door één of meerdere van deze aspecten toe te passen kunnen klanten loyaal worden aan jouw product of dienst. Loyale klanten hebben een emotionele binding of sympathie voor bijvoorbeeld: de diensten, producten, de werknemers en het merk van jouw bedrijf.
Leveren trouwe klanten meer op dan nieuwe klanten?
Uit onderzoek blijkt dat het aantal herhalingsaankopen onder heel tevreden klanten veel hoger is dan onder klanten met een gemiddelde tevredenheid. Uit de praktijk blijkt dat 20% van de klanten verantwoordelijk is voor 80% van de omzet. Dit noemen wij in de marketing ook wel de 20/80 regel.
Uit een onderzoek onder 400 grote organisaties is gebleken dat 5-30% van de klanten ook diensten of producten bij concurrerende bedrijven afneemt. Met de juiste aanpak valt er dus nog meer winst te behalen uit bestaande klanten.
Redenen om geen herhalingsaankoop te doen
Er zijn verschillende redenen te noemen waarom klanten geen herhalingsaankopen doen. De grootste reden is dat de klant vindt dat de aanbieder een onverschillige houding aanneemt. Het is belangrijk om te weten wat er speelt onder jouw klanten. Dit zou achterhaald kunnen worden door middel van een klantenonderzoek. In de tabel hieronder laat marketing bureau Bengelmedia zien wat de redenen zijn om geen herhalingsaankoop te doen.
Conclusie
Het binden van klanten is erg belangrijk voor een organisatie. Als marketing bureau weten wij daar alles van. Er zijn verschillende manieren om klanten te binden. Het soort product of dienst dat geleverd wordt, bepaalt welke manier van klantbinding het beste werkt voor jouw organisatie! Meer weten over marketing neem contact op met marketing bureau Bengelmedia.
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.