Klant
Het Centre for Human Drug Research (CHDR), een Nederlandse stichting die onderzoek verricht in de eerste ontwikkelingsfase van medicijnen. Via de website Proefpersoon.nl werven ze vrijwilligers voor geneesmiddelenonderzoek.
Vraag
Het CHDR is een echte fullservice klant. Al jaren verzorgen we de media-inkoop, vormgeving van advertenties en posters, online campagnes, beheer van social media en we hebben hun website ontworpen en ontwikkeld.
Strategie Bengelmedia
Om proefpersonen voor geneesmiddelenonderzoek te kunnen werven hebben we enkele jaren geleden de website Proefpersoon.nl opnieuw ontwikkeld. De oude website was vrij corporate en sloot niet aan bij de doelgroep. We hebben een meer aansprekend design ontwikkeld waarbij de belangrijkste ‘call to action’, aanmelden voor onderzoek, centraal staat en de onderzoeken snel gevonden kunnen worden. We hebben op de website meer foto en video gebruikt en de site op een creatieve manier responsive gemaakt.
De marketingstrategie en mediaselectie brengt steeds weer een belangrijke uitdaging met zich mee. Afhankelijk van het type onderzoek zijn namelijk proefpersonen nodig met zeer specifieke kenmerken. Naast eisen aan geslacht en leeftijd is CHDR vaak op zoek naar proefpersonen met specifieke diagnoses van ziekten en aandoeningen. Dit betekent dat we op mediaselectie, (online) targetting en de boodschap micro-segmentatie moeten toepassen.
Per onderzoek waarvoor proefpersonen geworven kijken we dus eerst welke media hierbij passen. Voor een onderzoek waarvoor een groot aantal gezonde mensen van alle leeftijden nodig is, kunnen we bijvoorbeeld outdoor campagnes en advertenties in landelijke dagbladen inzetten. De boodschap in de uitingen die we in onze studio ontwikkelen is dan vrij algemeen. Voor onderzoeken waarvoor specifieke patiënten nodig zijn, denk aan de effecten van een nieuw middel voor de behandeling van ALS, kiezen we eerder voor een sterk getargette online campagne met display banners en social media advertising. Met tekst en beeld spreken we specifiek deze patiënten aan.
Naast zulke getargette marketingcampagnes ondersteunen we het CHDR vaak ad-hoc met diverse DTP-klussen in onze studio. Denk aan het opmaken of aanpassen van posters en advertenties of middelen voor evenementen. Ook nemen we met enige regelmaat foto- of videoproducties voor onze rekening en onderhouden we de social media kanalen waar we zelfs een eigen huisstijl voor ontworpen hebben. Meer fullservice dan we voor het CHDR werken kan bijna niet.
Resultaat
Hoewel de uitdaging soms groot is om voldoende proefpersonen te vinden die voldoen aan de eisen, weten we door middel van een sterk gesegmenteerde aanpak steeds weer de juiste mensen naar de website Proefpersoon.nl te leiden. Dit tot tevredenheid van het CHDR waarvoor Bengelmedia al jaren de marketingcampagnes verzorgd.
Ook op zoek naar een specifieke doelgroep? Neem contact met ons op voor een op maat gemaakte strategie.
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.