NIEUWS! Recente veranderingen Facebook

{gallery}Recente veranderingen{/gallery}Iedereen merkt het: organisch bereik via Facebook daalt. Het is een logisch gevolg van de snelle groei die Facebook doormaakt. Het betekent dat je je contentstrategie moet blijven ontwikkelen. Want laten we eerlijk zijn, je bedrijf laten groeien door middel van Facebook werkt nu anders dan voorheen. Een mooi moment dus om je eens goed te verdiepen in Facebook marketing!

Facebookmarketing

Relevantere content

Er zijn in de afgelopen tijd meerdere veranderingen doorgevoerd op Facebook. Online marketingbureau Bengelmedia neemt de belangrijkste met je door. Allereerst de verminderde vertoningen van berichten van pagina’s. Berichten van pagina’s zijn anders dan berichten van vrienden, dit zijn dus verschillende categorieën. De vertoningen van berichten van pagina’s zijn verminderd zodat Facebookgebruikers meer content zien die zij echt willen zien, en dus niet overladen worden met berichten die voor hen misschien niet relevant zijn. Hier valt echter wel over te twisten, want wanneer iemand een pagina leuk vindt, wil hij toch vanzelfsprekend deze berichten in het nieuwsoverzicht zien? Facebook geeft aan dat kwalitatieve berichten vaker vertoond zullen worden dan minder kwalitatieve berichten. Dit houdt in: berichten met nieuws(waarde) krijgen voorrang in het nieuwsoverzicht, omdat ze actueel zijn en dus relevanter.

Het wordt als vervelend en kwalitatief slecht ervaren wanneer pagina’s continu dezelfde content herhalen. Denk bijvoorbeeld aan een niet-officiële fanpagina van een acteur die steeds opnieuw afbeeldingen plaatst die eigenlijk al te vaak zijn geplaatst. Op deze manier wordt er als het ware steeds ‘oud nieuws’ gecreëerd. Dit heeft Facebook doen besluiten om deze pagina’s minder op de voorgrond te laten treden.

Berichten die vragen, worden overgeslagen

Onder kwalitatief slechte berichten worden daarnaast berichten verstaan waarin expliciet gevraagd wordt om ze leuk te vinden, erop te reageren en om ze te delen. Wanneer er veel gereageerd wordt onder een bericht, betekent dit dat dit bericht aan meer mensen vertoond wordt. Het bericht wordt zo hoger in het nieuwsoverzicht vertoond. Het blijkt dat deze berichten vaak minder populair zijn dan berichten die daadwerkelijk interessante verhalen bevatten. Op den duur zullen berichten waarin nadrukkelijk gevraagd wordt om te reageren, te delen of om ze leuk te vinden, Facebook minder aangenaam maken. Het is dus logisch dat Facebook deze berichten minder vaak zal laten zien dan relevantere berichten van vrienden of pagina’s.

Online marketing facebook 1

Ten slotte misschien wel de belangrijkste aanpassing van Facebook: het bestrijden van spam. Dit zijn berichten die mensen verleiden om door te klikken naar iets anders dan wat er beloofd wordt. Er wordt in zo’n bericht bijvoorbeeld uitgenodigd om een fotoalbum te bekijken, maar wanneer iemand dan op de link klikt blijkt het geen fotoalbum maar een website vol advertenties te zijn. Het opsporen en verbieden van deze links is dus zeker een goede verandering.

Conclusie

Deze veranderingen zullen zeker gevolgen hebben voor bepaalde Facebookpagina’s. En dat is maar goed ook, want uiteindelijk zal dit de Facebookgebruikers ten goede komen. Ze zullen Facebook minder snel verlaten doordat ze meer relevante berichten in hun nieuwsoverzicht zien. Met relevant worden dus berichten bedoeld met nieuwswaarde, waarin niet expliciet gevraagd wordt om ze leuk te vinden en die een eerlijke link bevatten naar hetgeen waar naar verwezen wordt. Zoals in dit artikel te lezen is, zal dus de kwaliteit van berichten toenemen doordat contentstrategieën moeten worden aangepast.
Het organisch bereik via Facebook wordt dus wel kleiner, maar hoe meer mensen Facebook zullen verlaten, hoe minder mogelijkheid om je doelgroep te bereiken. Uiteindelijk zal gebruikersgemak ervoor zorgen dat meer mensen gebruik blijven maken van Facebook, en je je doelgroep via Facebook kunt blijven bereiken!

Facebook marketing

 

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases