NIEUWS! Organisch bereik via Facebook blijft dalen

{gallery}intro Organisch bereik via Facebook blijft dalen{/gallery}

Het einde van gratis adverteren op Facebook is in zicht. Al een hele tijd geleden heeft Facebook Edgerank ingevoerd waardoor niet iedereen die je pagina geliked heeft ook echt iedere post ziet. Het organisch bereik is namelijk gedaald naar tussen de 5 en 6 procent. Dit houdt in dat nog maar een klein percentage van je likes willekeurig jouw organische, gratis berichten ziet. Dit geldt echter alleen voor pagina’s, en dus niet voor individuele profielen.

Uit onderzoek blijkt dat dit percentage nog verder gaat dalen. Het organische bereik zal uiteindelijk dalen naar hooguit 1 tot 2 procent. Stel een pagina heeft 10.000 likes, dan zullen slechts 100 tot 200 mensen willekeurige berichten in hun tijdlijn blijven zien. Hier is een reden voor. Advertenties zijn namelijk de belangrijkste bron van inkomsten voor Facebook. Facebook is een beursgenoteerd bedrijf en de inkomsten zullen moeten stijgen. Hierdoor worden paginabeheerders gedwongen om te betalen voor advertenties als zij hun volgers willen bereiken.

Facebookmarketing 2

Wat zijn de consequenties voor goede doelen?

Goede doelen worden voor de keuze gesteld of zij willen blijven betalen om hun doelgroep te bereiken via Facebook. Veel goede doelen investeren namelijk in advertenties om hun aantal likes te verhogen. Maar daarnaast moeten zij nu ook gaan betalen om deze likes ook daadwerkelijk te gaan bereiken met geadverteerde berichten.

Om deze afweging te maken is het raadzaam om naar een aantal zaken te kijken. Want wat kost het bereik op Facebook ten opzichte van andere media? Dat is momenteel nog relatief weinig, wat Facebook een aantrekkelijk advertentiemedium maakt. Maar deze kosten zullen niet dalen en uiteindelijk dichter bij de kosten van andere media komen. Er zijn naast Facebook ook andere social media alternatieven, maar naar verwachting zullen deze eenzelfde ontwikkeling doormaken.
Misschien wel de belangrijkste vraag om te stellen is: wat is het rendement van je Facebook pagina? Dus wat levert de investering nu op aan inkomsten en hoe ontwikkelt de ROI van je Facebook pagina zich door toenemende kosten en hoe verhoudt zich dit tot andere investeringen?

Social media marketing

Kwaliteit

Een goede ontwikkeling die komt kijken bij het betalen voor berichten is dat de kwaliteit zal toenemen. Doordat de distributie duurder wordt zal de hoeveelheid content namelijk dalen en zal de kwaliteit belangrijker worden. Want wanneer je meer moet gaan betalen voor distributie van berichten is het natuurlijk belangrijk om extra goed op de kwaliteit te letten. Uiteindelijk wil niemand betalen voor een kwalitatief slechte post!
Onder kwaliteit wordt ook authenticiteit verstaan. Authentieke content wordt steeds belangrijker. Zo onderscheid je je als merk en kun je laten zien wie je bent. Bavaria kwam bijvoorbeeld in opspraak nadat werd ontdekt dat hun creatieve en grappige content vaak helemaal niet authentiek was. Ze kopieerden content van anderen en gaven er een eigen twist aan om het vervolgens als eigen te posten. Uiteindelijk val je door de mand wanneer je geen authentieke content plaatst. Een goede contentstrategie zal dus steeds belangrijker worden.

Ontvangers

Steeds meer bedrijven zullen betalen voor berichten. Dit betekent dat de ontvangers ook steeds meer geconfronteerd worden met betaalde content in hun tijdlijn. Deze berichten zullen natuurlijk niet altijd gewenst zijn. Zitten Facebook gebruikers hier wel op te wachten? In de huidige cijfers is te zien dat Facebook in populariteit afneemt. Meer geadverteerde content in de tijdlijn van gebruikers zal de populariteit onder gebruikers niet ten goede komen. De waarde van Facebook als advertentieplatform zal dalen wanneer het aantal gebruikers afneemt. We zullen moeten afwachten hoe dit zich verder ontwikkelt in de toekomst!

Online Marketing Duim Facebook

Bronnen:
Fundraiseronline.blogspot.nl (2014). Facebook: Het einde van ‘gratis’.
2lvw.nl (2014) Facebook: het belang van goede content.

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases