NIEUWS! Online marketing: de geheimen van Facebook marketing

{gallery}online marketing facebook geheimen intro{/gallery}Online marketing: de geheimen van Facebook marketing

Facebook is met 7,9 miljoen Nederlandse leden het grootste social media platform in Nederland. Maandelijks trekt Facebook 8,9 miljoen unieke bezoekers vanuit Nederland. Voor online marketing is Facebook daardoor heel interessant! Marketingbureau Bengelmedia geeft aandachtspunten voor het adverteren op Facebook door gebruik te maken van Facebook Advertising.

1: Gebruik meerdere advertenties voor één campagne (A-B-C testen)

Online marketingbureau Bengelmedia is er continu op gericht om een maximaal resultaat uit de advertentiecampagne te halen. Daarbij is het belangrijk om voor een campagne meerdere soorten advertenties te testen. Een kleine verandering in woord- en beeldgebruik kan namelijk een groot verschil maken! Als marketingbureau doet Bengelmedia graag A-B-C testen waarbij er in een (korte) testperiode 3 verschillende advertenties worden ingezet.
De score van de Facebook advertenties kunnen gestuurd worden op basis van (voornamelijk) de Click Trough Rate (CTR) en het aantal conversies. Bij een hoog CTR geeft de doelgroep namelijk aan dat zij de advertentie nuttiger vindt dan bij een laag CTR. Het uiteindelijk doel van de online marketing is vaak het behalen van conversies, deze kunnen helaas niet vaak worden gemeten in Facebook. Hiervoor heeft Facebook echter wel een andere oplossing, zie daarvoor online marketing tip 4.

2: Facebook marketing draait om visuele beelden

Het is nuttig om te beseffen dat 90% van informatie die naar de hersenen gaat visueel is en dat het menselijk brein visuele informatie 60.000 keer sneller verwerkt dan enkel tekst. Een vuistregel onder online marketing specialisten is dat bij een Facebook advertentie maar liefst 70% afhangt van het visuele beeld. Daarna volgt de titel met 20% en slechts 10% van het succes van een Facebook advertentie is afhankelijk van de tekst.
Kies daarom het visuele beeld wederom door te testen met verschillende beelden. Onze ervaring is dat Facebook gebruikers snel verveeld raken. Naarmate de campagne langer duurt met hetzelfde visuele beeld daalt de CTR en loopt de Cost Per Click (CPC) dus op. Houd dit dus goed in de gaten en wissel van afbeelding wanneer het omslagpunt is bereikt.

3: Targeting van online Facebook campagne

Facebook biedt de adverteerder zeer uitgebreide mogelijkheden om de advertentie te vertonen aan verschillende doelgroepen. Hieronder volgt een selectie van belangrijke targeting mogelijkheden bij het invullen van de Facebook marketing:

– Vrienden van likers van jouw pagina
Het vriendenbestand van mensen die jouw pagina liken is natuurlijk zeer waardevol. Een advertentie waarbij staat dat een beste vriend de pagina al ‘liked’ heeft een streepje voor. Volgens het aloude principe: ‘mond-tot-mond reclame is de beste reclame’;

– Op woonplaats
Het is mogelijk om de regio te selecteren waarin op Facebook geadverteerd wordt. Zo is het voor retailers mogelijk om enkel in een straal rondom hun woonplaats te adverteren. Voor de lokale retailer een zeer nuttige optie om zijn doelgroep te bereiken;

– Leeftijd
In de online marketingstrategie is het waarschijnlijk dat een doelgroep is geselecteerd op basis van (o.a.) leeftijd. Het adverteren op Facebook biedt ook de mogelijkheid om te segmenteren op leeftijd in de Facebook advertentie;

– Verschillende categorieën
Sinds 2012 kan de advertentiecampagne ook gericht worden op brede groepen, gedefinieerd door Facebook. Deze verschillende categorieën lopen van babyboomers, pasgetrouwde stellen tot ouders met kinderen in een bepaalde leeftijd. Hierbij bestaat de mogelijkheid om deze categorieën te koppelen aan interesses waardoor de online advertentiecampagne zeer specifiek getarget kan worden en op die manier een perfecte aanvulling is op de online marketingstrategie.

4: Google Analytics & Tracking Pixel

Een advertentie is natuurlijk weinig waard zonder te kunnen meten welk gedrag wordt vertoond door bezoekers. Het is dan ook mogelijk om een tracking pixel te plaatsen bij de advertentie zodat gevolgd kan worden wat de bezoeker doet bij de vertoning van en na de klik op de Facebook advertentie. Mits er een link wordt gemaakt naar de website van een bedrijf is het vervolgens mogelijk om in een Google Analytics account te meten hoe het verkeer vanuit Facebook zich gedraagt. Hiervoor zijn alle mogelijkheden van Google Analytics te gebruiken. Full service marketingbureau Bengelmedia zal in een volgend artikel over online marketing ingaan op de mogelijkheden van analyses met Google Analytics.

5: Keuze uit verschillende Facebook campagnes

Bij de inzet van een Facebook advertentie is er een keuze te maken uit verschillende soorten advertenties:

– Een compleet nieuwe advertentie ontwerpen
Een actie promoten die nog niet op de Facebookpagina of website staat? Kies dan voor het ontwerpen van een nieuwe advertentie met haar eigen online marketing doelstelling;

– Paginabericht promoten
Meer aandacht genereren voor een bepaalde post op de timeline? Zet deze timeline post dan in als advertentie. Dit zorgt ervoor dat deze post, die deel uitmaakt van een contentstrategie, extra aandacht krijgt en dus een grotere impact heeft;

– Externe URL naar de website
Het is ook mogelijk om een advertentie op Facebook te plaatsen met een directe link naar een website. Dit is nuttig bij de lancering van een nieuwe website of wanneer het actiemechanisme van de online marketing op de website plaatsvindt.

Bengelmedia vindt het belangrijk dat online marketing op waarde wordt geschat. Bij de ontwikkeling van een mediaplan laten we de klant ook zien hoe online media hierin wordt meegenomen. Daarnaast bekijken we welke sociale media passen bij de doelgroep en de doelstelling van de klant. Het is dan ook erg mooi om te zien dat klanten echt verrast worden door het resultaat dat wordt behaald. Wil jij graag ons advies? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases