NIEUWS! Neuromarketing: De onderbewuste werking van TV-reclame.

{gallery}Neuromarketing Ster{/gallery}Wat doet ons brein bij het zien van een tv-commercial? In hoeverre is het tijdstip en de positie van invloed op de effectiviteit van een commercial? Dankzij het onderzoek van STER en de ontwikkelingen op het gebied van ‘brain scanning’ heeft marketingbureau Bengelmedia antwoorden op deze vragen.

Programmaonderbrekende vs. Niet programmaonderbrekende reclameNeuromarketing marketingbureau Bengelmedia
Uit het onderzoek komt naar voren dat de reclames in de ‘schouderblokken’, het reclameblok voor en na een programma, effectiever zijn dan reclame die het programma onderbreekt. De reclame in de schouderblokken wekt veel meer positieve emoties op. Dit betekent niet dat programmaonderbrekende reclame direct als irritant worden ervaren. Het is echter wel aangetoond dat deze minder positieve emoties oproepen bij de kijker.

Invloed van het voorgaande programma
Niet alleen de positie van de reclame t.o.v. het programma heeft invloed op de effectiviteit, maar ook de beoordeling van het voorgaande programma.
Ook Neurensics onderstreept dit: “Naast andere factoren heeft het voorgaande programma ook invloed op de effectiviteit van de tv-commercial.
Uit het onderzoek blijkt dat bij een positief programma de reclame ook meer positieve emoties oproept. De reclame wordt door deze positieve emoties effectiever. Marketing Bureau Bengelmedia Neuromarketing

Positie binnen het reclameblok
Verrassend genoeg is de positie binnen het reclameblok zelf niet van invloed op de effectiviteit van de reclame. De van oudsher geldende regel dat het voordeliger is om de eerste of de laatste reclame te hebben is echter nog wel van kracht. Dit komt voornamelijk doordat het aantal kijkers op deze posities hoger ligt.

Lengte van een reclameblok
Neuromarketing Marketingbureau Lengte Reclameblok
Er wordt vaak genoeg geklaagd over reclameblokken die steeds langer worden. Uit het onderzoek kwam een onverwacht resultaat: de lengte van een reclameblok heeft geen invloed op de effectiviteit van de reclame.

Conclusie
Het onderzoek heeft geleid tot de volgende conclusies:
– Reclame maken in de schouderblokken is effectiever dan programmaonderbrekende reclame
– Een positief programma voorgaand aan de reclame verhoogt de effectiviteit van deze reclame
– De positie binnen het reclameblok heeft geen invloed op de effectiviteit, alleen het aantal kijkers varieert.
– De hoeveelheid reclame heeft geen invloed op de effectiviteit van de reclame.

Voor een uitgebreid verslag van het onderzoek en de resultaten verwijst Bengelmedia graag naar ons uitgebreide verslag van dit onderzoek: Onderzoek STER & Neurensics: programmaonderbrekende reclame minder effectief. Je kunt uiteraard ook het verslag van het onderzoek zelf bekijken.

Marketing bureau Bengelmedia volgt continue de laatste ontwikkelingen op alle facetten van de marketingwereld. Zit je met prangende marketingvragen voor jouw business? Neem gerust contact op met de Bengels!

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases