Hoe kies ik een marketingbureau? (deel 1)

blogbreed Tekengebied 1

Er komt een moment in ieder bedrijf dat er extern gekeken gaat worden naar partijen om te ondersteunen met de marketing. De eerste twee afwegingen die daarbij gemaakt gaan worden zijn of je een extern marketingbureau gaat gebruiken en hoe je de selectie maakt voor het soort bureau dat bij het bedrijf en de opdracht past. Vervolgens moet er natuurlijk een selectie voor het juiste marketingbureau worden gemaakt.

 

Wij maken dit natuurlijk al jaren vanuit de bureaukant mee en geven in dit artikel daarom een aantal handvaten die je kunt gebruiken wanneer je overweegt om een externe partij voor de marketing in de arm te nemen.

 

Full-service marketingbureau?

Full-service marketing houdt in dat een bureau zich enerzijds bezighoudt met het formuleren van de strategie en het ontwikkelen van creatieve ideeën in de vorm van een marketingconcept. Anderzijds neemt het bureau ook de verantwoording over de daadwerkelijke invulling en uitvoering van de strategie en campagnes. Een echt full service bureau heeft geen voorkeur voor het soort campagnes of de media kanalen waarin de campagne wordt ingezet maar kijkt puur naar het resultaat en het behalen van de doelstellingen.

 

Voor- en nadelen

De voordelen zijn dat dit soort bureaus heel dicht bij jou als klant opereren, ze objectief in de media- en middelenkeuze staan en zich verbinden aan de effectiviteit van de campagne en het succes van het bedrijf op de lange termijn. Wees er dus op voorbereid dat een dergelijk bureau zich intensief met de marketing van het bedrijf bezig houdt en er dus ruimte moet zijn voor een verstrekkende samenwerking.

 

Als mogelijk nadeel wordt wel eens aangedragen dat een generalist niet specialistisch genoeg is om bepaalde complexe vraagstukken in de marketing goed op te pakken. Het is natuurlijk zo dat een bedrijf dat zich 100% van de tijd bezig houdt met online campagnes op het eerste oog meer expertise lijkt te vergaren. Tegelijkertijd hebben full service marketingbureaus vaak ook specialisten in huis die op hetzelfde niveau kunnen opereren, met bijkomende voordeel dat zij zich niet blind staren op een expertise maar begrijpen dat hun vakgebied deel uitmaakt van een overkoepelende campagne. Een mediaplanner kan natuurlijk net zo goed media inkopen voor een mediabureau als voor een marketingbureau, sterker nog, door het combineren van disciplines ontstaat vaak synergie.

 

Is jouw bedrijf klaar voor een marketingbureau?

Vraag jezelf af of jouw team klaar is om met een extern marketingbureau te werken. Hoewel een marketingbureau veel van het werk over zal nemen is het belangrijk dat er intern duidelijk is wat de doelen zijn, welk budget beschikbaar is en wie beslissingsbevoegd is. Begeleiding van een marketingbureau kan behoorlijk inhoudelijk zijn. Het maken van een goede briefing is bijna een voorwaarde voor een goede campagne en houdt de ontwikkelingskosten onder de controle. Ook het interpreteren van een online rapportages vereist behoorlijk wat kennis.

 

In een volgend artikel gaan we concreet in op een stappenplan om het juiste bureau te kiezen.

Heb je nog een vraag of advies nodig? Neem contact op of laat een bericht achter

 

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases