NIEUWS! Marketingbureau Bengelmedia bij Google Analytics User Conference 2013!
{gallery}intro Bengelmedia bij GUAC{/gallery} Op dinsdag 12 en woensdag 13 november 2013 vond voor de zesde keer de jaarlijkse Google Analytics Users Conference (GAUC) plaats in Amsterdam. Deze editie stond in het teken van online conversie: conversie-optimalisatie en conversie-attributie. De dag bestond uit lezingen en masterclasses waarbij er keuze was uit 21 verschillende masterclasses.
Op de eerste dag werd een ’training day’ georganiseerd voor de ‘light users’, op de Conference Day, 13 november, was er voldoende stof om je in vast te bijten als ‘heavy user’ van Google Analytics. Online marketingbureau Bengelmedia was aanwezig op dag twee van de GAUC. De belangrijkste bevindingen worden door online marketingbureau Bengelmedia in dit verslag meegenomen.
1. Lezing Bill Kee
Bill Kee, productmanager bij Google, was de eerste spreker van de dag. Hij vertelde meer over de inzet van conversie-attributie om inzicht te krijgen in het traject dat de bezoeker aflegt. Het is hierbij belangrijk om steeds te blijven meten in Analytics. Op dit moment is er de mogelijkheid om organisch, betaald, sociaal en verwijzend verkeer te meten en inzichtelijk te maken. Google is bezig met de ontwikkeling om ook bezoekers te gaan meten die niet op de website zijn geland maar wel in aanraking zijn geweest met het merk (post-view).
Na afloop van de lezing werden er verschillende vragen gesteld. Eén van de vragen was waarom de organische zoekresultaten tegenwoordig minder goed zichtbaar zijn. De term ‘not provided’ komt steeds vaker terug doordat steeds meer personen gebruik maken van beveiligd browsen, oftewel: https://. Alle gegevens worden afgeschermd waardoor het bijvoorbeeld niet meer mogelijk is om te achterhalen met welk organisch zoekwoord de bezoeker op de website is geland. Bill Kee gaf aan dat dit probleem erkend wordt door Google maar dat hier nog geen oplossing voor is. Of hier een oplossing voor gaat komen liet hij in het midden.
2. Conversie segmentatie
Deze masterclass werd gegeven door Netprofiler met het onderwerp ‘conversie segmentatie’. Het is online belangrijk om te segmenteren, op deze manier is bijvoorbeeld te achterhalen wie precies de doelgroep (leeftijd) is en waar ze vandaan komen (plaats). Daarnaast is er de mogelijkheid om te segmenteren op behoeften. Niet elke bezoeker is het zelfde.
Een mooi voorbeeld hiervan is de bannering van Bol.com. Bij een landing op de homepage van Bol.com komen er direct een aantal producten naar voren die voor jou interessant kunnen zijn. Bol.com koppelt deze producten aan de hand van de segmentatie op verschillende interesses en categorieën.
Opvallend is dat segmentatie met name op desktop wordt toegepast en niet op tablet en mobiel.
De segmenten binnen Google Analytics:
• Bron/ medium
• Platform/ device
• Dag/ tijd
• Demografie
• Bezoekpaden
• Type klant (bronze en premium klant)
• Bekeken content (specifieke artikelen en blogs)
• Afhakers (Waarom haken ze af? Waar komen ze vandaan?)
Waar kunnen deze verschillende segmenten worden ingesteld?
Google Analytics heeft hiervoor een optie. In onderstaand voorbeeld is het pijltje te zien met daarbij de mogelijkheden tot het instellen van de verschillende segmenten.
Door op het pijltje links boven te klikken verschijnt het bovenstaande scherm. In dit scherm kunnen de verschillende segmenten ingesteld worden. Er zijn een aantal standaard segmenten door Google Analytics ingesteld. Uiteraard kunnen er ook zelf segmenten toegevoegd worden.
Door het maken van deze segmenten kan er specifieke remarketing worden ingezet. Bezoekers van bijvoorbeeld het segment 50+ worden middels remakering nogmaals benaderd met producten voor deze leeftijdscategorie door middel van Google Adwords. Op deze manier kunnen high value klanten van verschillende segmenten, op gebruikersniveau gericht worden benaderd, door middel van remarketing.
Een andere manier om gebruikers die binnenkomen op display advertising (online banner) te volgen is het simpelweg meegeven van een UTM tracking code. Deze code maakt het mogelijk om het verkeer van bijvoorbeeld een CPC of CPM campagne te meten. Ook is er de mogelijkheid om verschillende landingspagina’s te meten. Campagnes die niet het gewenste resultaat behalen kunnen hierdoor sneller bijgestuurd of uitgeschakeld worden.
3. Lezing Maurits Kaptein
Maurits Kaptein is een wetenschapper aan de Universiteit van Tilburg en daarnaast ook ondernemer. Maurits houdt zich bezig met online psychologie, hij nam ons mee in een indrukwekkende lezing waarbij hij een aantal voorbeelden liet zien waarom consumenten een product wel of niet kopen.
Van alle mensen die offline naar een winkel gaan converteert ongeveer 25%. Online ligt dit percentage op ongeveer 5%. Er is op dit gebied nog veel te winnen. Om uit te zoeken hoe mensen gemotiveerd kunnen worden om online actie te ondernemen, is onderzoek gedaan naar de volgende vragen:
1. Reageren mensen hetzelfde op computers als op mensen?
Het antwoord hierop is ‘ja’. Uit onderzoek blijkt dat wanneer iemand een compliment geeft deze persoon je automatisch aardiger en intelligenter vindt dan de persoon die jou geen compliment geeft. Of we nu een compliment van een ander mens of van een computer krijgen, we zien de persoon of de computer direct als aardiger en intelligenter. Door middel van de vele studies van Clifford Nass en Maurits Kaptein is hier ook bewijs voor.
2. Hoe motiveren mensen elkaar?
Om andere mensen te motiveren worden verschillende technieken ingezet. Zo gebruikt Booking.com de techniek van schaarste:
Je bent bijvoorbeeld op zoek naar een hotel in Parijs. Booking.com probeert je er van te overtuigen dat er nog maar één kamer vrij is van de kamer die jij wilt boeken én dat er nu drie bezoekers naar dit hotel zitten te kijken, oftewel je moet opschieten met boeken!
3. Hoe gebruik je dit online?
Om mensen te overtuigen, zal je veel moeten testen en uitproberen. Probeer daarom verschillende overtuigingstechnieken uit en vindt per product/doelgroep uit welke techniek het beste werkt. Je zult merken dat mensen niet in hokjes te delen zijn. Voor elk product en iedere doelgroep geldt dat een andere overtuigingstechniek zal werken.
4. Hoe verandert dit onze rol als analist en marketeer?
We testen nu te weinig wat de motivatie van mensen is om iets te doen of te kopen. Volgens Kaptein gaan we in de toekomst naar dynamische websites waarin de individuele klant centraal staat. We zullen minder gestuurd worden door cijfers maar meer vanuit de psychologie van de gebruiker.
4. Conversie optimalisatie met online surveys
Deze lezing werd gegeven door online marketing specialiste Joanne van Onetomarket. Het optimaliseren naar conversies in Google Analytics is een manier om de conversie te verbeteren. Het vragen naar de mening van de bezoekers op de website, door middel van een online survey, is ook een zeer goede mogelijkheid.
Er zijn verschillende tools beschikbaar voor een online survey. Zo maakt onze klant Hästens gebruik van iPerceptions. Deze tool kan op verschillende manieren worden ingesteld. Het is verstandig om een klein percentage, ca. 20%) van de bezoekers naar hun mening te vragen. Bij een percentage van 100% kan dit als irritant worden ervaren waardoor de bezoeker eerder afhaakt en het bouncepercentage oploopt. Het wegjagen van bezoekers is natuurlijk het laatste wat we willen! Aan de hand van de online survey kunnen bepaalde stappen in de website worden aangepast of versoepeld. Deze feedback kan niet uit Analytics worden gehaald.
Deze dag heeft bewezen dat er veel informatie uit Google Analytics gehaald kan worden om verder te optimaliseren naar conversies. Google blijft de dienst steeds vernieuwen en verbeteren. Online marketingbureau Bengelmedia gaat zelf ook met deze vernieuwingen mee en blijft, mede door het bezoeken van deze conferenties, op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.