Een herpositionering voor het CHDR
Het Centre For Human Drug Research (CHDR) doet onderzoek naar geneesmiddelen. Voor de onderzoeken zijn continue aanmeldingen nodig. Uit onderzoek bleek dat veel Nederlanders hun twijfels hebben over geneesmiddelenonderzoek en dat de naamsbekendheid van het CHDR erg laag is. Deze problemen wilde het CHDR aanpakken.

Bengelmedia jouw strategie laten bepalen?
Neem contact op met Gradus Groothengel
Bel 020 79 88 723 of mail gradus@bengelmedia.nl
Strategie Bengelmedia
Om het imago van geneesmiddelenonderzoek aan te pakken en de naamsbekendheid van het CHDR te vergroten hebben we gekozen voor een herpositionering. Er is nog geen goede plek waar Nederlanders terecht kunnen met al hun vragen. Daarom gaat het CHDR deze positie als informatiecentrum innemen en geven ze antwoord op alle vragen die mensen hebben. Hiermee zetten we ze in de markt als hét centrum voor geneesmiddelenonderzoek. Het CHDR benadert en informeert de consument objectief en proactief over alles wat te maken heeft met geneesmiddelenonderzoek, ook wanneer dat ingewikkeld of controversieel is. Op deze manier willen we dat het CHDR op lange termijn thought leadership bereikt Dit houdt in dat ze gezien worden als kennisleider op gebied van geneesmiddelenonderzoek.
De oude website Proefpersoon.nl was er vooral voor de werving van proefpersonen. Bij de nieuwe positionering hoort een nieuwe website, de plek waar iedereen naast het aanmelden voor een onderzoek, ook alle informatie over geneesmiddelenonderzoek vindt. De informatie hebben we een prominentere plek op de website gegeven door bijvoorbeeld een kop in het menu met ‘alles over geneesmiddelenonderzoek’ toe te voegen. We hebben het CHDR gebriefd om teksten te schrijven met duidelijke antwoorden op veelgestelde vragen. Ook kunnen vragen nu direct gesteld worden via de chat.
Omdat vraagstukken rondom geneesmiddelenonderzoek ingewikkeld kunnen zijn wilden we iemand inzetten die dit duidelijk kan vertalen naar het publiek. Diederik Jekel wordt regelmatig ingeschakeld door verschillende media om uitleg te geven bij complexe wetenschappelijke onderwerpen. Dit is wat hij ook voor het CHDR gaat doen. Samen met Diederik hebben we een reeks video’s geproduceerd waarin hij antwoord geeft op veel voorkomende vragen.
Er is een nieuwe website, nu moet er nog gezorgd worden dat mensen ook weten dat ze hiernaartoe moeten voor al hun vragen over geneesmiddelenonderzoek. Om de doelgroep naar de website te leiden voeren we een landelijke outdoor en social media campagne uit. Het doel: alle Nederlanders laten weten dat het centrum voor geneesmiddelenonderzoek eerlijke antwoorden geeft op logische vragen. In deze campagne laten we diverse gewone Nederlanders zien die vragen hebben over bijvoorbeeld de risico’s die je loopt als proefpersoon. Voor het antwoord op deze vragen moet men naar de website.
Resultaat
Het CHDR is weer klaar voor de toekomst. De website is vernieuwd en ze hebben een nieuwe huisstijl. Met de nieuwe positionering nemen ze het voortouw in het delen van kennis en informatie op het gebied van geneesmiddelenonderzoek.
Bekijk hier de nieuwe website: www.proefpersoon.nl