Podcastgebruik in Nederland blijft populair
De populariteit van podcasts in Nederland is de afgelopen jaren flink toegenomen. Recent onderzoek toont aan dat deze groei stabiel blijft; maar liefst 48% van de Nederlanders luistert wel eens een podcast. Vooral in de leeftijdscategorie 18-35 jaar is het gebruik hoog, 76% geeft aan wel eens naar een podcast te luisteren. Ook bij jongeren tussen de 12 en 18 jaar is het gebruik aanzienlijk met 66%. Daarnaast blijkt dat vooral hoogopgeleiden (65%) en ouders van kinderen tussen 12 en 18 jaar (72%) regelmatige luisteraars zijn.
Ontspanning en amusement worden het vaakst genoemd als reden om naar een podcast te luisteren. De populairste categorieën zijn gezondheid en nieuws en politiek. 15% van de Nederlanders vertrouwt zelfs op podcasts voor het volgen van nieuws. In het kiezen van een podcast zijn de kwaliteit van de inhoud en het onderwerp doorslaggevend. Luisteraars van zakelijke podcasts zijn vooral op zoek naar educatieve inhoud die hen op de hoogte houdt van relevante informatie en ontwikkelingen binnen hun vakgebied. Dit biedt bedrijven een kans om via podcasts waardevolle inzichten en expertise te delen.
Podcastafleveringen blijven langdurig relevant; zelfs afleveringen van meer dan een jaar oud trekken nog steeds luisteraars, wat het een duurzame vorm van content maakt. Bijna tweederde van de luisteraars luistert bovendien een aflevering bijna volledig af. Dit maakt podcasts een krachtige vorm van content. Met podcasts is het mogelijk een authentiek en impactvol verhaal te vertellen. Met de juiste strategie kan een podcast een interessante rol spelen in het bereiken van jouw doelgroep.
Podcasts meenemen in jouw marketingstrategie? Dat kan doormiddel van een samenwerking of advertising. Neem voor meer info contact met ons op! We denken graag met je mee.
Bron: Onderzoek Markteffect
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.