BM logo 2018 Tekengebied 1

De basis voor een succesvolle online marketingcampagne

socialmediasocialmedia overzicht gebruiksocialmedia gebruik dagelijksIn deze blog laten wij in een aantal stappen zien hoe je het opzetten van een online marketingcampagne het beste aan kunt vliegen.

 

Stap 1 - Doelstelling

In de meeste gevallen is het de wens van de klant om zoveel mogelijk conversies en/of omzet te behalen via een online marketingcampagne. Dat is natuurlijk een mooi streven, maar is niet echt realistisch. Het geeft wel in een vroeg stadium aan wat je wilt bereiken met de online marketingcampagne, maar het is belangrijk om hier nuances in aan te brengen. Daarom bepalen we welke KPI'S bijdragen aan het behalen van de overkoepelende doelstelling. Zo weet je namelijk beter op welke KPI'S een campagne moet worden geoptimaliseerd.

 

Stap 2 - Doelgroep

Wanneer de doelstellingen en KPI's zijn afgestemd is het belangrijk om de doelgroep in kaart te brengen. Het allerbelangrijkste hierbij is dat je weet wat het online gedrag is van de doelgroep. Waar de doelgroep zich begeeft, bepaalt namelijk welke kanalen het beste kunnen worden ingezet. Daarnaast is het belangrijk om af te stemmen welke data toe mag worden gevoegd, denk hierbij aan leeftijd, interesses, inkomen, opleiding, geslacht, etc. Betrek meerdere afdelingen van het bedrijf bij het bepalen van de doelgroep, zoals sales en de klantenservice. Deze afdelingen zijn veel in contact met de klant en hebben daarom veel inzicht in de doelgroep. Dit zal je helpen om beter te kunnen targeten op de doelgroep en de juiste online marketingkanalen te kiezen.

 

Stap 3 - Welke kanalen

Na het bepalen van de doelstelling van de online marketingcampagne en het in kaart brengen van de doelgroep is het tijd om te kiezen op welke kanalen je gaat inzetten. Daarbij kun je grofweg denken aan:

  1. SEA (Search Engine Advertising)
    • - Google adwords ook wel paid search genoemd;
    • - Google shopping;
    • - Display netwerk;
  2. SEO (Search Engine Optimization)
    • - Zorg voor een goede vindbaarheid op voor jou belangrijke zoekwoorden;
    • - Zorg voor een overzichtelijke website;
    • - Zorg voor relevante content.
  3. Social media
  4. Content marketing
  5. Inbound marketing
  6. E-mailmarketing
  7. Affiliate marketing

 

Binnen deze kanalen kun je nog kiezen uit diverse platforms. Social media bestaat bijvoorbeeld uit Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest en Snapchat. Wij hebben geen voorkeur voor een kanaal, maar bepalen dit aan de hand van de doelstellingen van de klant en doelgroep die ze willen bereiken.

 

Stap 4 - Budget

In een eerder stadium heb je het doel van de online marketingcampagne bepaald. Nu is het zaak om deze te kwantificeren in hoeveel omzet, aanmeldingen, traffic, impressies of andere conversies je per maand verwacht te behalen. Voor het beantwoorden van deze vraag dien je af te stemmen:

  • - Hoeveel budget hebben we tot onze beschikking;
  • - Hoeveel kun en wil je uitgeven per conversie;
  • - Hoeveel vraag kun je straks aan met de huidige ordercapaciteit.

 

Hierna kun je aan de slag met het maken van een budgetverdeling, looptijd en de invulling van de campagnes m.b.t. type advertenties, beelden en teksten. In de volgende blog zullen hier dieper op ingaan.

 

Heb je nog een vraag of behoefte aan advies? Neem contact op of laat een bericht achter.

 

neem contact op