Adblocking

adblocking online marketing marketingbureau Bengelmedia

Voor wie zich ergert aan online reclame is er een oplossing: Adblockers. Adblockers zijn apps of programma’s die advertenties op sites blokkeren. Geen advertenties meer vooraf aan een filmpje. Geen pop-ups meer. Uit onderzoek blijkt dat er in 2016, zeker 615 miljoen apparaten wereldwijd advertenties blokkeerden. 11 procent van de internetgebruikers blokkeert advertenties op het web. In 2016 steeg het advertentieblokkeringsgebruik met maar liefst 30 procent ten opzichte van 2015. Voor 2017 wordt dan ook verwacht dat deze cijfers zullen stijgen. Maar heeft het gebruik van adblockers alleen maar voordelen voor de consument? En moeten we als bedrijf rekening houden met de toename van Adblocking?

 

Het verdienmodel van internet is gebaseerd op reclames. Als iedereen adblockers blijft installeren en gebruiken, zullen websites/bedrijven inkomsten mislopen. Gevolg is dat ze op zoek moeten naar andere verdienmodellen. Bijvoorbeeld het aanbieden van abonnementen voor het gebruik van de website, waardoor internet voor de consument niet meer gratis is.

 

Wat kunnen we als bedrijven doen om de ergernis bij consumenten te voorkomen of in ieder geval te verlagen? Een belangrijk punt is dat de focus moet komen te liggen op de gebruikerservaring van de consument. Websites moeten bezoekers een leuke tijd geven, voordat zij effectief tot actie overgaan door bijvoorbeeld iets te kopen.

 

Daarnaast moet de focus komen te liggen op content marketing. Content marketing is marketing waarbij het bieden van relevante informatie voor de doelgroep centraal staat. Dit houdt in dat bedrijven nog meer moeten nagaan wat de consument belangrijk vindt en dat verwerken in hun advertenties (denk aan: advertorials, sponsored content) en hun website.

 

Adblocking neemt toe, daar komen we niet onderuit en bedrijven zullen hier rekening mee moeten houden. Aan de andere kant, we moeten het probleem ook niet groter maken dan het is. Adblockers zijn er en het gebruik hiervan zal toenemen. Maar advertenties op websites, op Google, op Facebook of welk ander platform dan ook, helpen nog steeds bedrijven om meer mensen naar hun website te krijgen en om hun naamsbekendheid te vergroten. Dit zal de komende jaren nog wel zo blijven. We zullen dit alleen slimmer moeten gaan doen, met een nog grotere focus op de consument. 

 

Benieuwd hoe wij bij marketingbureau Bengelmedia je kunnen helpen een goede online marketingcampagne te voeren? Neem dan zeker contact met ons op!

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases