Klant
Sales agency A Brand New Day (ABND) dat o.a. de Schotse whiskymerken Benriach, Jura en Tamnavullin vertegenwoordigd in Nederland.
Vraag
ABND legt regelmatig leuke aanvragen voor diverse drankmerken bij ons neer. De vraag voor de whiskymerken Benriach, Jura en Tamnavullin was erg vergelijkbaar. Alledrie waren voorafgaand aan de campagnes relatief onbekende merken op de Nederlandse markt dus het doel was om de naamsbekendheid te laten groeien. Bij Benriach ging dit samen met de lancering van een nieuwe merkuitstraling. Jura had juist als subdoelstelling om het verhaal achter de whisky, over het eiland Jura, te vertellen. Tamnavullin had nog helemaal nooit aan marketing in Nederland gedaan.
Strategie Bengelmedia
Het vergroten van naamsbekendheid is op vele manieren en met diverse media te bereiken. Gezien de doelgroep van alle merken, mannelijke millennials, ligt de focus op online media, maar dan nog zijn er vele opties. Daarom werken we steeds enkele scenario’s met combinaties van media uit, die ABND met de merkeigenaren in Engeland kan bespreken. In die scenario’s presenteren we ook het verwachte bereik en de contactfrequentie van de verschillende scenario’s.
In overleg met de klant kozen we voor Benriach voor een combinatie van social media advertising op Facebook en Instagram, video advertising op het online netwerk van Talpa en de inzet van influencers. In de diverse advertenties en video’s kon de nieuwe merkuitstraling visueel goed gepresenteerd worden.
Voor Jura werd voor de meest recente campagne een scenario gekozen met social media advertising, rich media display advertising en bioscoopreclame. Vooral in video kan goed een merkverhaal verteld worden en Jura had net een nieuwe merkvideo. Die video werd gedurende 4 weken vertoont als commercial voorafgaand aan de blockbuster Top Gun, een echte mannenfilm. Daarnaast zijn de Jura campagnes gecombineerd met marktonderzoek om de effecten op de naamsbekendheid te meten. Voorafgaand aan de eerste campagne (een nulmeting) en na elke campagne is een panel met de kenmerken van de doelgroep, een vragenlijst voorgelegd om de naamsbekendheid en het merkimago te meten.
Voor de eerste Tamnavullin campagne is gezien het relatief beperkte budget voor een scenario gekozen met een zo hoog mogelijke contactfrequentie. Hiervoor hebben we social media advertising en het kwalitatieve, zeer brede netwerk van DPG Media (met o.a. de kranten AD, Volkskrant en nieuwssite NU.nl) ingezet.
Resultaat
De Benriach campagne heeft ruim 3,5 miljoen impressies gegenereerd en de sales component van de campagne bracht ook veel verkeer naar de website van Gall&Gall. De Jura campagne heeft ruim 11 miljoen impressies gegenereerd en de naamsbekendheid is met 2% gestegen. De Tamnavullin campagne loopt momenteel nog.
Wil je dat we voor jou ook enkele scenario’s uitwerken voor je media-campagne?
Mis niks
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.