NIEUWS! Kies het juiste lettertype!

{gallery}intro kies het juiste lettertype{/gallery}Een belangrijk onderdeel bij het optimaliseren van websites en huisstijlen is het kiezen van een lettertype. Het is logisch dat je iets unieks aan je klanten wil laten zien. Toch moet je hier mee uitkijken, kies iets dat goed leesbaar is. Waarom? Omdat de opmaak van je tekst invloed heeft op het brein. We staan onbewust positiever tegenover bedrijfsnamen, merken en teksten die eenvoudig te verwerken zijn.

Huisstijl lettertypen

Onderzoek
Een lettertype moet goed leesbaar zijn en passen bij je huisstijl. Maar achter het lettertype gaat veel meer schuil. Uit onderzoek blijkt dat ons beoordelingsvermogen verandert wanneer we dezelfde tekst lezen in verschillende lettertypen. Tijdens dit onderzoek waren er twee testgroepen. Elke groep kreeg dezelfde fitnessinstructie te lezen. Echter kreeg de ene groep de tekst in een makkelijk leesbaar lettertype, en kreeg de andere groep de tekst in een lastig te lezen lettertype. De groep met het makkelijk leesbare lettertype verwachtte de oefening in gemiddeld 8 minuten en 12 seconden uit te voeren. De groep met het lastiger te lezen lettertype schatte de oefening een stuk moeilijker in en verwachtte er dan ook langer over te doen, namelijk gemiddeld 15 minuten en 6 seconden.

Huisstijlontwikkeling lettertypen

De groep met de fitnessinstructie in het makkelijker te lezen lettertype dacht dus de oefening bijna twee keer zo snel uit te voeren dan de groep met het moeilijker te lezen lettertype. Dit komt doordat de boodschap in een makkelijk te lezen lettertype makkelijker wordt verwerkt waardoor ons brein denkt dat de oefening niet moeilijk is. Voor de boodschap in een moeilijk te lezen lettertype geldt dus het tegenover gestelde, doordat deze lastiger te verwerken is denkt ons brein dat de oefening ook lastiger is.

Lettertypen online
Het is belangrijk dat het lettertype dat je kiest goed wordt weergegeven op een computerscherm. Tegenwoordig is het mogelijk om lettertypen te kiezen die online aangeboden worden. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen hoeft te kiezen tussen lettertypen die op de meeste computers geïnstalleerd zijn. Hierdoor is het aanbod een stuk breder. Het is belangrijk dat het lettertype dat je kiest overal geladen kan worden. Geef daarom naast het gekozen lettertype ook altijd een alternatief lettertype dat het meeste lijkt op je nieuw gekozen lettertype mee in je stylesheet. Het kan namelijk zijn dat je nieuwe lettertype een keer niet geladen wordt omdat de service waaruit je hem kiest bijvoorbeeld offline is, of dat een bezoeker in een verouderde webbrowser zit.

Ook belangrijk
Wat verder belangrijk is, is de grootte van je lettertype. Kijk daarbij onder andere naar je doelgroep. Hoe ouder de doelgroep is, hoe groter de kans is dat zij niet alles even goed kunnen lezen. Kies dan dus niet voor een te klein lettertype. Ook het contrast tussen de tekst en de achtergrond is belangrijk. Dit zorgt voor goede leesbaarheid van je tekst. Let ook op de regellengtes, dus het aantal tekens dat elke horizontale regel tekst bevat. Bij te lange regels moeten de ogen een lange afstand reizen vanaf het einde van de regel rechts naar een nieuwe regel links. Het kost je bezoeker dan moeite om bij de juiste regel te blijven. Ook dit zorgt ervoor dat je brein de tekst moeilijker inschat.

Huisstijlontwikkeling lettertype online

Conclusie
Een makkelijk te lezen lettertype is dus belangrijk. Zorg voor voldoende witregels en contrast met je achtergrond, zorg ervoor dat je regels niet te lang zijn en kies het liefst frontgrootte 12 of 14. Meer weten over websites en huisstijlen? Neem hier contact op met marketingbureau Bengelmedia.

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases