NIEUWS! Hoe kan je jouw merk laten opvallen?

{gallery}Neuromarketing{/gallery}Door middel van marketing wil je het product aan de consument over brengen. Maar hoe doe je dit op de juiste manier? In een wereld vol met marketing uitingen is het moeilijk om een boodschap over te brengen. De consument wordt dagelijks geconfronteerd met duizenden uitingen. Hier uit filteren zij alleen de boodschap die hen interesseert. Voor een succesvolle campagne moet je dus weten hoe het brein werkt. In dit artikel gaat marketing bureau Bengelmedia in op de basis aspecten van de neuromarketing.

neuromarketing BMHoe werkt ons brein?
In het boek ‘Thinking, fast and slow’ van D. Kahneman worden er twee ficitve systemen uit ons brein beschreven. Het eerste systeem is de intuïtie. Dit systeem is moeilijk onder controle te houden en werkt voornamelijk op ervaring en routine. Het tweede systeem doet de controle, analyse en afweging.

De consument wordt in verschillende reclamespots overspoeld met informatie, hierdoor verliezen de hersenen controle en kunnen zij geen keuze meer maken, waardoor de hersenen overschakelen op de intuïtie. Hoe meer keuzes, hoe meer oplossingen voor het probleem dus hoe moeilijker de keuze.Marketingbureau TFAS

HNeuromarketing PVDet brein en marketing
Het filteren van marketing uitingen gebeurt in het eerste systeem. Consumenten zullen uit ervaring of routinematig de reclame boodschappen filteren. Het mere-exposure effect speelt hier op in. Dit houdt in dat mensen een voorkeur krijgen voor producten, merken of bedrijven omdat zij er bekend mee zijn. Door jouw product regelmatig onder de aandacht te brengen bij de consument raken zij vertrouwd met jouw product, waardoor het product door de eerste fase heen komt. Marketing bureau Bengelmedia heeft dit voor verschillende klanten online gedaan door bijvoorbeeld gerichte bannercampagnes te draaien met een hoog aantal impressies.

Een andere manier om het brein van de consument te prikkelen is door middel van het “anchoring effect”. Bij dit effect laten consumenten zich leiden door een niet relevant referentiekader. Een mooi voorbeeld is de beïnvloeding van een prijsvoordeel, mensen voelen zich minder benadeeld bij een slechte aankoop, wanneer zij weten dat ze het product in de aanbieding hebben gekocht voor €10,00 in plaats van €30,00.

Conclusie
Voor een marketingcampagne is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de boodschap overkomt bij de consument. Dit bepaalt de consument op basis van zijn intuïtie. Een boodschap met te veel informatie komt niet binnen bij de consument omdat zij te veel uitingen op een dag mee krijgen. Houd het kort en krachtig.
Laat jouw product vaak terug komen, laat bijvoorbeeld een TV commercial verspreid over de dag zien in plaats van een aantal keer vlak achter elkaar in de ochtend. Hierdoor raakt de consument gewend aan het product, waardoor jouw product op een gegeven moment wel de consument bereikt. Wil je nog meer weten over het triggeren van jouw doelgroep? Neem contact op met marketing bureau Bengelmedia!

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases