NIEUWS! De oorsprong van het merk

{gallery}De oorsprong van het merk{/gallery}

Het merk als symbool heeft een rijke historie. Marketingbureau Bengelmedia neemt je mee terug in de tijd. Al in de Griekse en Romeinse tijd werden uithangborden gebruikt. Omdat er zoveel analfabeten waren werden er vaak afbeeldingen van het product gebruikt, bijvoorbeeld fruit of brood. Een belangrijke ontwikkeling voor het merk als basis van herkenning was het familiewapen. Deze ontstonden in de middeleeuwen en bestonden vaak uit symbolische elementen. Denk aan leeuwen en draken als teken van kracht en gezag.

Marketing merk

Maar naast de familiewapens ontstonden ook productwapens. Deze hadden dan de vorm van meestertekens en gildetekens. Zo’n keurmerk garandeerde een bepaald kwaliteitsniveau in een specifieke ambacht, branche of gilde. Eén van de eerste echte merken in Nederland was Bols. Dit merk ontstond in 1575. Pieter Jacobus Bulsius distilleerde zijn eerste drankjes in ’t Lootsje op de Rozengracht in Amsterdam. Het merk groeide uit tot een begrip in hotelbars over de hele wereld.

Merknamen

Toen in de negentiende eeuw de infrastructuur verbeterde ontstonden er steeds meer merken en werd de marketing uitgebreider. Landelijke producten moesten zich nu natuurlijk wel onderscheiden van lokale producten. Dus kregen ze een naam, een logo en een verpakking! De meeste merknamen waren familienamen of afkortingen. Denk bijvoorbeeld aan HEMA: Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Steeds vaker werd er reclame gemaakt voor merken en hun unieke eigenschappen.

Merkidentiteit marketingcommunicatie

Wist je dat een merknaam kan ontstaan vanuit zes bronnen? Hieronder laten we deze zes bronnen zien met voorbeelden uit de luchtvaart:
1. een persoon Martinair (Martin Schroder)
2. een beschrijving Air France
3. een afkorting Pan Am (Pan American World Airlines)
4. initialen KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij)
5. een fancy naam Delta Air
6. een analogie Virgin Air

Naast een merknaam kan een merk ook een symbool bevatten als onderdeel van het logo. Denk bijvoorbeeld aan het schelpje van Shell. Door de jaren heen wordt zo’n symbool steeds bekender en herkenbaarder, tot het en merkicoon wordt. Andere voorbeelden van zogenaamde beeldmerken zijn de M van McDonald’s en de vier ringen van Audi.

Het merk anno nu

Marketing communicatieIn de laatste decennia is de invloed van het merk steeds groter geworden. Jaarlijks komt het Amerikaanse bureau Interbrand met een top 100 van de ‘World’s Most Valuable Brands’. Op nummer 1 staat Coca Cola. Ongeveer 90% van de waarde van 68 miljoen dollar is puur de waarde van het merk. In de top 10 van deze lijst staan verder merken als Microsoft, McDonald’s, Google en Disney.

Tegenwoordig zijn er verschillende merkdefinities. ‘Een merk is ieder teken dat is staat is de waren of diensten van een onderneming te onderscheiden en dat in materiele dan wel immateriële zin een zekere betekenis kan hebben voor consumenten’ is er een die uitgaat van het belang van een merk en de betekenis die het kan hebben voor consumenten. Maar dit is niet de enige merkdefinitie die er is. Er zijn ook definities die vooral uitgaan van de consument of juist vanuit de aanbieder van het merk. We kunnen eigenlijk ook niet spreken van hét merk. Er zijn veel verschijningsvormen van merken. Deze kunnen we onderscheiden op basis van prestaties, organisatievorm en doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan A-merken en B-merken of corporate merken en product merken. Meer weten over het ontstaan van merken? Marketingbureau Bengelmedia vertelt je hier meer over merkidentiteit!

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases