Hoe kies ik het juiste marketingbureau? (deel 2)

Digital marketing2

Het vinden van een marketingbureau dat past bij je bedrijfsvoering en marketingstrategie kan een ingewikkelde zoektocht zijn. Daarom hebben wij vanuit onze ervaring een aantal factoren op een rij gezet waar je op kunt letten bij de keuze van een marketingbureau. 

 

Klantcases

Vraag eens naar reeds afgeronde klantcases en de strategie die daarbij is gevolgd. Wanneer je meer context hebt bij klantcases kom je er ook achter of een full-service marketingbureau over voldoende creativiteit beschikt om mee te denken aan een strategie of reclameboodschap. Ook kun je vragen naar de behaalde resultaten van eerdere campagnes en welke online kanalen worden ingezet door een bureau en waarom.

 

Klik

Zorg dat je een aantal gesprekken voert met de contactpersonen (accountmanagers) maar ook met de eigenaren van het bureau. Vaak gebruiken accountmanagers een bureaupresentatie maar het is belangrijk om de vraag achter de vraag te vinden. Stel specifieke vragen en kijk in hoeverre het bureau direct aan tafel al met wat ideeën kan komen en wees kritisch.

 

Pitch?

Jaren geleden was het de gewoonte om een pitch uit te schrijven. Uiteraard ging het dan om grotere opdrachten waarbij een keuze gemaakt moest worden uit een aantal geselecteerde bureaus. In de loop van de recessie is dit uitgegroeid tot een machtsmiddel van bedrijven om goede ideeën bij bureaus te verzamelen en werd dit ook voor kleine projecten gedaan. Die ‘pitchmoeheid’ van bureaus is omgeslagen en veel bureaus zullen enkel nog mee pitchen als er een duidelijke selectiemethode op tafel ligt. Het goed begeleiden van een dergelijke pitch vraagt behoorlijk wat van jouw bedrijf en jouw mensen. Denk er dus goed over na of je hieraan wil beginnen of dat je eerst een kleine opdracht aan het bureau van je voorkeur gunt waarmee ze zich kunnen bewijzen.

 

Branche specifiek?

In het verleden waren bureaus vaak branche specifiek en verzamelden zij klanten die eigenlijk concurrenten waren. Hoewel daar in sommige branches nog steeds sprake van is, zien bedrijven nu juist ook voordelen van een ‘branchevreemd’ bureau aangezien die weer nieuwe inzichten zullen hebben. Wel kan het handig zijn om te kijken of het bureau in het verleden in een (vergelijkbare) branche heeft gewerkt zodat de basiskennis in huis is.

Heb je nog een vraag of advies nodig? Neem contact op of laat een bericht achter

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases