bengelmedia

Wijziging Adwords advertenties

Google maakte onlangs bekend een grote wijziging door te voeren in de manier waarop Adwords advertenties worden getoond. Inmiddels is de nieuwe lay-out van de zoekresultatenpagina gesignaleerd!

 

Wat gaat Google precies doen?
Net als bij de zoekresultaten op mobiele apparaten zullen advertenties alleen nog boven en onder de zoekresultaten staan, dus geen advertenties meer in de rechterkolom. Google heeft namelijk na jaren onderzoek besloten om de AdWords advertenties naast de zoekresultaten langzaam te laten verdwijnen.
Daarnaast gaat Google bij commerciële zoekopdrachten niet 3 maar 4 advertenties bovenaan de pagina tonen. Hiermee wordt het aantal AdWords advertenties op een zoekresultatenpagina verkleind van maximaal 11 naar maximaal 7. Bij niet commerciële advertenties worden er zelfs maar 6 advertenties getoond.

 

Geen Adwords advertenties meer in de rechterkolom, maar wat wel?
Product Listing Ads, advertenties met een productafbeelding en productinformatie. En advertenties in het knowledge panel, gebaseerd op Google knowlegde graph (kenniskaart) die bedrijfsinformatie bevatten. Beide vormen van advertenties zijn visueel aantrekkelijker en zijn nog altijd relevant gerelateerd aan de zoekopdracht.

 

Wat zijn de gevolgen voor mij als adverteerder(SEA)?
Heel kort door de bocht, waarschijnlijk hogere kosten. De concurrentie neemt toe doordat er minder posities op de zoekresultatenpagina’s beschikbaar zijn, daarmee stijgt de Cost Per Click. Hogere kosten dus voor de adverteerder, maar dit kun je enigszins beheersen door de kwaliteitsscore van advertenties. De positie van een advertentie wordt namelijk bepaald door het CPC bod te vermenigvuldigen met de kwaliteitsscore. Hoe hoger de kwaliteitsscore hoe beter!

 

Hoe zit het met de zoekmachineoptimalisatie (SEO)?
Advertenties aan de bovenkant nemen nu meer ruimte in, waardoor de organische zoekresultaten naar beneden worden verdrongen. Gebruikers reageren op de bovenkant van een zoekresultatenpagina en zullen dus eerder geneigd zijn om op een betaalde advertentie te klikken dan op de niet-betaalde advertenties. Op deze manier wordt je eigenlijk verplicht om te wel te adverteren.

 

Zijn er ook tips om met deze verandering om te gaan?
Naast de kwaliteitsscore zo hoog mogelijk houden, is het belangrijk dat je je niet blind staart op de nummer één positie. Deze is namelijk niet per definitie beter dan de rest van de 3 posities. Test welke positie het beste converteert. Probeer daarnaast zoekwoorden te gebruiken die in spelen op probleemherkenning en informatiebehoefte van je klant, want de CPC van deze zoekwoorden zullen lager liggen dan zoekwoorden gericht op aankoopbehoefte.

 

Wijziging Adwords advertenties 01Wijziging Adwords advertenties 02