Pokémon Go: hype of trend?

 

pokemon-bengelmedia

Volgens van Dale is een trend “ontwikkelingslijn; neiging, richting”. Een hype wordt omschreven als “iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt”. Het verschil zit hem dus in de aandacht en de termijn. Het onderscheid is niet zo zwart-wit als je zou denken: een hype kan prima uitgroeien tot een trend!

 

Vorige week stond de wereld ineens op zijn kop bij de lancering van de augmented reality game Pokémon Go. Sinds de lancering is de beurswaarde van Nintendo met 8 miljard euro gestegen. In een week tijd heeft de app al meer gebruikers dan Tinder, dat werd gelanceerd in 2012. Gebruikers spenderen momenteel meer

tijd binnen de Pokémon GO-app, dan binnen de mobiele apps van Twitter, Snapchat en Facebook.

 

Medianetwerk VICE (bekend van online videokanalen voor jongeren) was al lyrisch over de “ongekende verbroedering tussen mensen” door het spel. Een van de belangrijkste aspecten van de game is wat ons betreft dat de speler naar buiten móet. Waar we een maand geleden massaal binnen aan het mokken waren, gaat iedereen nu op pad omdat die speciale Magicarp in de buurt is. En dat biedt perspectieven op marketing gebied! In veel artikelen wordt Pokémon Go nu nog bestempeld als hype, maar gaat het doorgroeien naar een trend? Wij denken van wel en daar spelen we graag op in. Een aantal ideeën waar we je bij kunnen helpen:

 

Remarketing: Zet een gave Facebookcampagne op waarmee je Pokémon GO linkt aan jouw services, om zo spelers naar een landingspagina te krijgen en hen op te slaan in een Retargeting poule. In het vervolg kun je zo bij introducties of acties met remarketing deze mensen opnieuw aanspreken.

Pokéstop of Gym gebruiken: Er zijn twee soorten vaste locaties in het spel: PokéStops en PokéGyms. Beide plaatsen trekken regelmatig spelers aan. Als je een punt heel dichtbij je bedrijf hebt zitten dan liggen hier zeker kansen. Kies dit punt voor jouw outdoor campagne, banner of activatie en trek zo de aandacht van spelers!

Lure Module inzetten: Koop voor €1 100 Pokécoins en hiermee 1 Lure Module. Door de Lure-module te gebruiken in de app zorg je dat er 30 minuten lang extra Pokémons naar jouw locatie komen. En daar komen trainers op af! Wat ons betreft een perfect nieuw voorbeeld voor Location Based Marketing.

 

Of Pokémon Go nu doorgroeit naar een trend of een hype blijft, door nu in te spelen op de actualiteit zet je jezelf als bedrijf voor jouw klanten positief op de kaart. Zo ben je ook bij een volgende (koop-)gelegenheid weer top-of-mind.

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases